Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



En eigenlijk is het een Volvo Penta B20


Tja, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken


Michiel van de Pas  |  Volvo Amazon P133941
Opgesteld op 25-07-2008  |  Wijziging op 25-07-2008 00:00


Ze  weten me inmiddels vaak te vinden voor motor technische verzoekjes. Zo ook in de haven voor de scheepsmotoren.

Zo kwam er dus iemand naar me toe met de vraag om een benzine blok uit een motor boot te halen en er een Diesel voor terug te zetten. Voorkeur lag uiteraard bij Volvo en wel een Volvo Penta. De benzine was te duur en diesel motoren zijn krachtiger en gaan veel langer mee.

Bij aankomst zag ik beiden keurig aanwezig. De nieuwe had de heer zelf er al in gehangen, alleen het aansluiten en afstellen dat ging niet. Op de kade lag inmiddels het oude blok - een AQ130. Zegt voor de meeste niets natuurlijk. Maar dat is dus een B20D met dubbele stromberg en dus een mooie 130PK aan de haak. Super. Ook nog eens met geharde kleppen. dus dat is echt krossen. Zo heb je ook een V8 250 PK versie uit 1970 (wat dus precies op het vliegwielhuis van de Volvo past en de motorsteunen bij het subframe. Voor de 164 mensen hebben ze ook een AQ165 met die 250PK (wat dus de een zes cylinder is) en de BB165A (andere versnellingsbak - keerkoppeling - maar die moet er toch af).

Maargoed ik vroeg aan de beste man wat hij met dat oude blok ging doen, nadat zijn Dieseltje lekker liep. Hij zei " oud ijzer boer. Moet nog even vragen hoeveel dat me gaat kosten". Nou dat laat ik natuurlijk niet gebeuren ik geef aan dat ik deze voor niets meeneem.

Die was binnen dus. Maar nu hoe komt zo iets in een auto. Wat is anders en wat niet. Nou eigenlijk heel simpel de koeling, spruitstuk, het vliegwielhuis en de motor steunen. Ik ben er maar eens aan begonnen. Andere distributie dekstel erop met een andere moer op de tandwiel van de nokkenas (daar zit dus een impellorpomp). Waterpomp op de plek waar ik dat gewend ben. Kop aangepast met 2 gaatjes voor de pomp. Ander termostaat huisje erop en het wordt zowaar een autoblok. Vliegwielhuisje met een echte koppeling erop en dan de versnellingsbak. Spuitstuk en de dubbele carburateurs. Zo dat zit weer in elkaar. Maarnu, het afstellen. Kleppen op 0.45 contactpuntje op 0.4 onstekking op 21graden en starten maar. Dat gaat goed. maar niet voor lang. Blijkt dus kleppen op 0.5 te moeten zijn, contactpuntje ook en 22 tot 24 graden. Nu loopt het dus eindelijk weer goed.

Mocht je dit nou interessant vinden op de volgende link kun je ze terug vinden: zoeken op de bb of aq

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/ 





Totale beoordeling
1

Auteur 
Oldtimer Volvo Amazon P133941
Volvo Amazon P133941
Trefwoorden  penta scheepsmotor techniek volvo


Het blok als Penta
Het blok als Penta

Andere distributiedeksel.
Andere distributiedeksel.

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


DrDjr  13-07-2010 09:05 - allemachtig mooi om dit te lezen als je zelf geen technieker bent... ja een beetje hamer/beitel werk, maar dit... knap!