Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Assepoester wordt statige Lady in black!


(vervolg Opsporing Verzocht!)


MR LUCAS  |  Mercedes-Benz W121 190
Opgesteld op 23-04-2019  |  Wijziging op 25-04-2019 15:03


Heel spijtig, maar sinds de laatste publicatie in oktober 2016 heeft er niemand gereageerd op de oproep. Eigenaar 2 liet zich snel vinden, in een map met oude documenten stond aan de achterzijde van het Kopie deel III de naam en het adres. Na het adres op een oude foto te hebben nagetrokken kreeg ik een verdrietig verhaal te horen. Jaren van stilstand in een hoek van de werkplaats. De 3e eigenaar stak er veel geld in, maar ook in die loods was ze niet meer dan een muurbloempje!

Inmiddels heeft de oude dame een ware metamorfose ondergaan, toen ik haar vond zag ze eruit als Assepoester maar nu is ze een stralende Prinses geworden, zij het op een behoorlijke gevorderde leeftijd. Ondanks haar “op jaren zijn” was ze aantrekkelijk genoeg om te poseren voor de lens van menig fotograaf en verscheen haar verhaal  in SL Mercedes-Revue, “De Zilverster” en Onschatbare Klassieker Magazine. Op de Nederlandse wegen is zij echt een verschijning. Wordt zij ingehaald dan krijgt zij vaak complimenten en ik besef direct dat het dan niet om mijn persoontje gaat, maar dat zij écht de schitterende ster op het toneel is. Vorige week keek ik eens nog eens op een oud e-mailbericht. Het oudste dateert van 12 april 2016. Ik schreef de adverteerder, dat ik graag met hem in kontakt wilde komen en stelde ik de vraag waarom er voor de 2e keer met deze dame werd geadverteerd. 4 dagen later had ik nog niets gehoord en schreef dat er wel meerdere aanbiedingen van een Mercedes-Benz Ponton op diverse sites waren en dat hoewel ik kieskeurig was de keuze reuze was. Ik had al een zoektocht van 2 jaar achter de rug en al een paar andere Ponton’s bekeken maar die waren allemaal afgevallen. Mooie foto’s hoor op de sites daar niet van, maar de werkelijkheid was toch weerbarstiger. Die boodschap kwam kennelijk over! Ik kreeg een mailtje terug met het telefoonnummer. 2 dagen later stond ik oog in oog met Assepoester. Meer was het niet! Het koetswerk was niet alleen op de motorkap, maar werkelijk overal bekrast, kleine deukjes op de portieren, het kofferdeksel. Het dashboard, het chroom, het zag er werkelijk niet uit. Ze uitstraling uit haar ogen was dof en mat. Onder de motorkap was het al niet anders. Haar uitstraling was één en al droefenis! Ze hadden haar uit de donkere hoek in de loods gehaald en nu stond ze in het onbarmhartige zonlicht voor wat niets verborgen kan houden. Na een aantal vergeefse pogingen sloeg eindelijk de motor aan. De monteur reed even mee. Een klein eindje maar, want de er moet nodig iets aan de motor gebeuren, maar daar willen we verder niet meer aan sleutelen, ze moet zó weg! Net wat ik al zei, het was een stralende dag in april. We reden de laan uit, de weg op, onder het net verschenen lover aan de bomen door richting het dorp. Terwijl ik met de versnellingshandel aan het stuur voorzichtig de diverse verzetten inlegde, herinnerde ik mij weer hoe dat ging met de oude Ford Cortina Mk 1 van mijn vader. Het sturen was een hele ervaring, niets van de directheid in moderne auto’s, maar gewoon beetje links, dan weer rechts tegensturen zoals je dat in oude Amerikaanse films ziet. Ik meende dat ik mijn vader hoorde zeggen: “alleen maar corrigeren wanneer de auto niet meer de door jouw gekozen richting op gaat!” Gek, dat zulke uitspraken uit een vér verleden dan weer bij je binnen komen. Na het nodige verkeersoponthoud in het dorp kwam er nu eindelijk wat meer ruimte om haar de sporen te geven. Ik kreeg nog het advies om rekening te houden met haar beroerde motorloop, toch zag ik mijzelf wel in deze auto zitten, hoewel ik wel besefte dat dromen vaak bedrog zijn! Met de Ster ver op de radiateur kon je goed de plaats op de weg bepalen. Nadat we gekeerd waren, reden we weer terug naar de loods. Ditmaal had ik bij de bezichtiging  mijn fototoestel meegenomen en maakte ik veel foto’s, op grote afstand en van dichtbij. Wanneer je ze dan uitvergroot op je computer ontdek je nog meer dingen die je op het eerste gezicht ontgaan zijn. Dashboard, de klokje en knopjes, de hemelbekleding, de voor- en achterbank, hoe het er onder de motorkap uitzag. Aan de keukentafel kreeg ik de foto’s te zien van de restauratie en de staat waarin de auto destijds gekocht was. De map met facturen kwam op tafel. Het klonk allemaal heel overtuigend, maar toch had ik vooraf al besloten deze auto niet te kopen! Ze reed heel comfortabel, maar ze zou niet de mijne worden! Ontgoocheld kwam  ik thuis, ze was mij tegen gevallen! Op de foto’s van Marktplaats en Autoscout had ze er mooi uitgezien, maar ook nu waren de foto’s bedrieglijk geweest. In de dagen en nachten die volgden had ze mij stevig te pakken. Ik kon haar niet uit mijn gedachten bannen. Op een site waar je kentekens kunt na trekken gaf ik haar kenteken in, wanneer je meer wilt weten moet je je portemonnee trekken, dat deed ik tenslotte dan ook maar. Het bedrag was te overzien! Het verbaasde mij wat ik te zien kreeg. Het was glashelder, alles stond op groen, de kilometerstanden klopten, het aantal eigenaren, wat ik maar wilde weten, zelfs de vraagprijs was reëel. Het advies was: kopen! Begrijpelijk dat nu mijn nachtrust wel helemaal verstoord was. Met mijn oude buurman maakte ik een afspraak om samen te gaan kijken. Hij had veel ervaring en sleutelde vroeger in zijn jonge dagen ook aan dit soort auto’s. Nadat we de oude dame uitvoerig hadden bekeken was zijn oordeel dat ik het gerust kon wagen. Vlak voor Koningsdag 2016 haalde ik de auto naar huis. Rustig aan via binnenwegen en denkend aan het dringende advies van de verkoper. 





Totale beoordeling
0

Auteur 
Oldtimer Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190
Trefwoorden  aankoopgeschiedenis mercedes-benz 190b ponton


Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven