Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Opsporing Verzocht!


Wie waren de vorige eigenaren?


MR LUCAS  |  Mercedes-Benz W121 190
Opgesteld op 18-05-2016  |  Wijziging op 16-06-2016 07:58


Deze Mercedes-Benz draagt een origineel Nederlands kenteken en is in maart 1960 verkocht door Bonds-garage A.N.W.B. Garage “De Valk” in Limburgse Valkenburg, gevestigd aan de Geneindestraat. Inmiddels weet ik dat dit destijds al een oud bedrijf was, waarvan de bedrijfsactiviteiten in 1919 zijn gestart. Het verkocht  niet alleen auto’s  maar bezat ook touringcars en onderhield zelfs een lijndienst. Het bedrijf “De Valk” zorgde ook voor het vervoer van wel 1400 mijnwerkers van en naar de mijnen. De Mercedes-Benz was oorspronkelijk gespoten in een blauw-grijze kleur, dat staat ook op het eerste kentekenbewijs dat op 16 maart 1960 Wie de eerste eigenaar was is onbekend. Zo’n Mercedes-Benz 190b was een gefacelift model. Bij dit model waren de bumperrozetten van de voorbumper verdwenen, was de grille weer iets breder geworden. De achteras was verbeterd en had nu nog maar één scharnierpunt waardoor de wegligging sterk verbeterde. Ook was de kentekenverlichting nu  de bumperrozetten in de achterbumper verhuisd, zo scheen dan ook het licht in de kofferruimte wanneer je in het donker nog iets uit de kofferruimte wilde pakken.

Woensdag 16 maart 1960 was het een zwaarbewolkte dag, een dag waarop de zon in Valkenburg nog geen half uur scheen en zo werd op deze grijze dag de auto afgeleverd. Het was erg koud, 4,4 graden, maar het voelde aan alsof het rond het vriespunt was. Gelukkig regende het niet die dag en zo konden de nieuwe eigenaren hun trots aan de Geneindestraat ophalen, maar wellicht is deze Mercedes-Benz ook wel aan huis afgeleverd. Dat betekende dat de vertegenwoordiger eerst de auto kon voorrijden en zo in alle rust kon uitleggen hoe als de stuurversnelling precies bediend moest worden. Ook werd er zeker extra aandacht besteed aan het dashboard want al die knopjes zonder symbolen zijn best verwarrend. Ze hadden gekozen voor een auto met een doorlopende voorbank. Daar werd wel vaker voor gekozen, maar is in deze tijd toch wel uniek. Je kreeg dan een zitplaats extra. Vermoedelijk bestond het gezin uit 6 personen en konden naast vader en moeder er zeker nog minimaal 4 kinderen een zitplaats vinden in de auto. Het was geen goedkope auto, de prijs lag in 1960 rond de fl. 10.000,00 en voor dat bedrag had je bijna 2 Kevers van Volkswagen. Het bruto weeksalaris lag destijds ergens tussen de 25 en 30 gulden. In het blauwgrijs zonder verder veel opties  heeft deze Mercedes-Benz zijn eerste jaren in het prachtige Limburgse land, door de heuvels en de dalen gereden langs de oevers van de Maas en natuurlijk ook naar Maastricht. Omdat men koos voor een benzineuitvoering en niet voor de razend populaire diesel zullen er niet veel kilometers mee gereden zijn. Wat ik verder weet uit het verhaal van de derde eigenaar dat hij er in die 10 jaar geen  meter mee heeft gereden, maar een aantal zaken verder heeft gerestaureerd zodat de auto weer rijdbaar was. Van hem begreep ik dat hij deze Benz van de erven heeft gekocht van de 2e eigenaar. Deze 2e eigenaar had besloten na enige tijd de auto te restaureren en zwart te spuiten. Hij heeft helaas zijn karwei niet af mogen maken. Op zijn beurt heeft de 2e eigenaar de auto gekocht nadat de eerste eigenaar was overleden.

Aangezien er geen instructieboekje en ook geen serviceboekje bij de auto is ben ik benieuwd wie de eerste eigenaar is geweest, maar ook wie daarna deze auto heeft gekocht en hoeveel kilometers de auto gereden heeft. Gezien de technische staat van de auto is er een sterk vermoeden dat het klokje éénmaal rond is geweest. Er wordt een datakarte bij de fabriek opgevraagd en hieruit zal blijken in hoeverre de motor/versnellingsbak en de auto bij elkaar horen. Als die bij elkaar horen is het een auto met matchingnumbers.

1 juni bracht de ontvangen Datakarte het verlossende antwoord: alle nummers stemmen overeen met de auto, dat betekent matchingnumbers, zoals dat heet. Op het formulier staat 21 januari 1960 en dat de auto is geïmporteerd door NV AGAM aan de Stadhouderskade in Amsterdam. Beetje vreemd vind ik wel dat op de datakarte vermeld wordt code 664 Holzschutzfelgen ohne bereifung. Een soort houten wielen zonder banden?

(wordt vervolgd)





Totale beoordeling
0

Auteur 
Oldtimer Mercedes-Benz W121 190
Mercedes-Benz W121 190
Trefwoorden  mercedes-benz 190b ponton


Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven