Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Terug naar de jaren dertig


Ik heb de Torpedo Commercial de uitstraling teruggegeven die past bij de jaren dertig. De eerste rit met de wagen gaf mij zeer veel voldoening.


Radevan  |  Citroën Torpedo Commerc...
Opgesteld op 06-01-2011  |  Wijziging op 29-01-2011 20:28


Hoe gevonden?
Tot enkele jaren geleden had ik (nog) geen open oldtimer. Toch had ik ergens in mijn achterhoofd een droom die af en toe boven kwam drijven. Een open Citroën uit de jaren dertig zou in mijn belevenis mijn ‘verzameling’ auto’s ook compleet maken. Maar ja, hoe maak je van zo’n droom werkelijkheid zonder dat je moet wachten op de hoofdprijs van de Staatsloterij.

Vlak voor Kerstmis 2007 kwam ik in contact met een leeftijdsgenoot in Brugge. Zijn vader was overleden en uit zijn nalatenschap waren een viertal auto’s te koop, waaronder een Citroën AC4 Torpedo Commercial uit 1930. Na enig overleg en wat foto’s te hebben uitgewisseld ben ik met een vriendin naar Brugge vertrokken. Brugge verkeerde nog volop in de Kerstsfeer. Voor mijzelf was het de tweede keer dat ik de Torpedo zag. Vlak voor Kerst was ik al wezen kijken om een eerste indruk te krijgen. Midden in het centrum van Brugge stond de Torpedo te wachten om bewonderd te worden. Toen ik haar weer zag was ik meteen verkocht. Ik zeg wel eens dat je verliefd op een vrouw kan worden, maar dat geldt ook voor een voiture. Ook mijn vriendin vond haar prachtig. Nog dezelfde dag heb ik een aanbetaling gedaan en afgesproken dat we in februari 2008 de Torpedo zouden komen ophalen. De aankoop hebben we daarna op een gezellige wijze in een Brugge gevierd.

Het ophalen van de Torpedo Bij het maken van de afspraak voor het ophalen van de Torpedo hield ik rekening met het gebruikelijke weer in februari. Storm, sneeuwbuien, ik had met alles in mijn achterhoofd rekening gehouden. Het tegendeel gebeurde. Op de desbetreffende zaterdag scheen de zon volop. Het leek veel op een voorjaarszonnetje. Achteraf gezien is het misschien verklaarbaar omdat de Torpedo na een langere periode weer eens naar buiten kwam. Een open auto houdt niet van regen en wil graag een zonnetje zien. Na een set nieuwe bougies in het motorblok te hebben liep de motor als een zonnetje.
Ik had met een tweetal goede (auto)vrienden afgesproken om de Torpedo op te halen. De vrachtwagen waarmee dit moest gebeuren is speciaal ingericht voor het vervoeren van een auto. Nadat de motor van de Torpedo probleemloos was gestart heb ik haar naar buiten gereden en via de oprijplaten de vrachtwagen in gereden. Even later stond de Torpedo goed vastgesjord in de vrachtwagen en konden we de terugreis aanvaarden. Met een voldaan gevoel reed ik terug naar Nederland.

Het uitladen van de wagen bij mijn garage verliep voorspoedig. Aan het einde van die middag stond de Belgische schone al te pronken naast mijn andere drie Citroëns uit de jaren dertig. Zij is hiermee mijn oudste exemplaar (eerste kenteken is afgegeven op 15 september 1930).

Soberheid
De vorige eigenaar beleefde er veel plezier aan om al zijn wagens te verfraaien met veel tierelantijnen. Ook de Citroën AC4 Torpedo Commercial was hiervan ruim voorzien. Ik vind dit jammer omdat juist de wagens uit de jaren dertig - en zeker een Torpedo Commercial - worden gekenmerkt door enige soberheid. De ‘Roaring Twenties’ was inmiddels verleden tijd geworden. Na de beurskrach van 1929 groeide de bomen niet meer tot in de hemel.
Kort na aankomst bij mijn garage heb ik de meeste tierelantijnen al verwijderd. Daarnaast ontbraken verschillende originele onderdelen of waren deze in de loop der tijd dusdanig beschadigd dat een vervanging of herstelling noodzakelijk was. De afgelopen drie jaar ben ik bezig geweest om de wagen de uitstraling terug te geven die past bij het tijdsbeeld in het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw. Het enige wat op dit moment nog herinnert aan haar Belgische tijdperk zijn de extra koplampen aan de voorzijde van de wagen. Waarschijnlijk zullen deze ook verdwijnen, nu ik onlangs een origineel derde frontlicht voor een AC4 op de kop heb weten te tikken.

Naar de RDW
Inmiddels rij ik al haast drie jaar met veel plezier in mijn Torpedo rond. Toch blijft de eerste keer dat ik met haar op stap ging mij altijd bij. Op 19 februari 2008 ben ik voor de noodzakelijke handelingen om de wagen op een Nederlands kenteken te krijgen namelijk rijdend met haar naar de RDW gegaan.  Dit was een rit met een buitentemperatuur van slechts enkele graden boven het vriespunt, waarbij ik op de terugweg naar mijn garage ook nog werd getrakteerd op een flinke bui regen. Tijdens deze rit ondervond ik direct dat deze open wagen niet geschikt is met regen te rijden. Het gaf echter wel zeer veel voldoening om met handschoenen aan en een wapperende sjaal om nek met de wagen terug te rijden. Het gaf mij een soort van oergevoel, terwijl de andere bestuurders in hun wagens op de weg lekker in hun verwarmde wagen zaten. Het viel mij op dat ik tijdens het rijden veel leuke reacties kreeg.

Daarna heb ik (tot op heden) alleen nog maar met mooi weer met deze voiture gereden.





Totale beoordeling
1

Auteur 
Oldtimer Citroën Torpedo Commercial
Citroën Torpedo Commercial
Trefwoorden  eerste rit jaren dertig soberheid


in Brugge bij de vorige eigenaar
in Brugge bij de vorige eigenaar

inladen van de Torpedo
inladen van de Torpedo

bij de RDW
bij de RDW

met goedkeuring van de Gendarmerie
met goedkeuring van de Gendarmerie

huidige situatie
huidige situatie

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Erik  01-02-2011 07:43 - Goedemorgen Robert, weer een zeer mooi verhaal! Begrijpelijk wat je trouwens vertelt over soberheid t.a.v. auto's naar 1929. Dus je ziet een verschil tussen 'roaring twenties' auto's en post-1929 auto's? Heb je trouwens enkele foto's van de versieringen van de vorige eigenaar? Ik ben eigenlijk wel benieuwd; om een indruk te krijgen. Groet en dank voor je verhaal!
Rinus  30-01-2011 20:11 - een prachtige wagen .ik heb de auto in het echt mogen aanschouwen op uitnodiging van Robert.bij deze nog bedankt voor de gast vrijheid.Groet Rinus / Citroen Rosalie /