Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Citroën Ds Pallas 1967


Citroen Ds Pallas 1967. In nieuwstaat teruggebracht met een 2175 cc, 5 bak, groen getint glas, Jaegertableau, zwart leder en gespoten in Noir AC 200


DS-Lex  |  Citroën DS Pallas 2175C...
Opgesteld op 22-08-2010  |  Wijziging op 06-12-2010 12:18


Een paar maanden geleden, in april, zag ik deze ( toen nog rood) schitterende en echte onverprutste Ds pallas uit 1967 te koop staan. Ik heb haar meteen gekocht met een hoop reserve plaatwerk erbij om haar helemaal in oude glorie en nieuwstaat terug te brengen. De terugweg vanuit de verkopers Dave en Saskia  uit Soest naar Eindhoven verliep geweldig, het schuifdak, wat niet goed afsloot ...maakte weliswaar een ongelofelijk kabaal maar voor de rest was het super. In het begin reed ik netjes 100 km en een bevriende DS rijder Quinten reed netjes achter mij ( je weet maar nooit hé?), van 100 toch maar even naar 120 hmmmm gaat lekker op een gegeven moment reed ik 160 en dat zonder een centje pijn. Geweldig, pff alleen da losse plaatwerk lag te rammelen en dat schuifdak…pfff. Uiteraard ben ik teruggegaan naar 120( ook vanwege de ongelofelijke herrie) en daar komt bij dat het niet gekker moet worden en dat ik dadelijk ook nog een dikke bekeuring krijg met een auto van 43 lentes. Tijdig in Eindhoven aangekomen heb ik haar bij een andere bevriende Ds rijder Con voor een paar dagen neergezet voordat ze naar Maurice zijn werkplaats zou gaan voor restauratie.

Historie: auto kwam in 1967 op de weg, van de 1e eigenaar is helaas weinig bekend alleen dat de auto een "schuurvondst" was en in 1991 door Auto Renaissance naar Nederland werd gehaald. De 2e eigenaar heeft haar compleet door hun laten reviseren en laten restaureren in die tijd. De auto werd toen ook voorzien van een totaal gereviseerde DX 2175 cc met 5 bak. Tevens voorzien van groen getint glas, zwart leder, stalen schuifdak en nieuw plaatwerk en een alarminstallatie. In april 2010 toen ik deze Pallas van hun overnam was de technische staat echt zéér goed te noemen, geen olielekkages en andere kwalen. Starten rijden en zéér goed lopen! Revisie is destijds perfect uitgevoerd in Amsterdam. En daar komt bij dat ze ook altijd netjes d’r servicebeurten heeft gehad, dat scheelt dus echt, en dat blijkt ook wel. Echter het plaatwerk had wel heel erg veel geleden in die 19 jaar. Alle onderkanten van de deuren waren echt totaal verrot, zo ook de achter en voorschermen. Maurice en ik zijn toen begonnen om de auto compleet te strippen om te kijken of er meer verrot was, dat bleek gelukkig alleen de kofferbak, goten en de bovenzijde rand waar de kofferklep opligt te zijn. Voorzijde bij raam onderzijde was ook verrot en dit ook vernieuw en voor de rest was deze Pallas kogelhard. Al het oude plaatwerk ontdaan van leer glas strips ed. En de rest heb ik meegeven aan het oud ijzer, was echt te erg, foto´s hiervan volgen nog.

We zijn begonnen om het nieuwe plaatwerk, strak te maken. Ik miste nog 2 deuren de linker voordeur en achterdeur, deze heb ik via via gevonden, dit was ook in nieuwstaat en lag bij iemand al 30 jaar op zolder, tja is echt waar J. Ik had dus nu wel een complete set nieuw old stock plaatwerk maar ondanks het feit dat het eigenlijk in nieuwstaat was had het ( door verplaatsing, vallen ed) wat schade opgelopen zoals deukjes ed. Maurice heeft het eerst “strakgemaakt” en geschuurd en toen dat gedaan was werd het in de Polyfiller gezet en vervolgens weer geschuurd.Voordat we het plaatwerk in delen naar de spuiter brachten hebben we eerst alles netjes afgehangen. Nadat het spuitwerk verricht was alles weer opgehangen, toen is René weer gekomen ( is hij nl ook de spuiter) om het plaatwerk met 1500 schuurpapier nat te schuren, om haar vervolgens weer te polijsten. Het resultaat is verbluffend mooi geworden, zo glad en strak!! We zijn nu ook begonnen met de opbouw, glas zit erin zo ook de koplampen en achterlichten de rubbers etc etc. Als ze klaar is gaar ze naar een Ds specialist Herm om haar technisch helemaal na te kijken en APK te laten keuren en daar wordt dan ook het schitterende Jaegertableau ingebouwd. Tevens komt dan een bevriende stoffeerder Cabby om de hemel en de kofferbak opnieuw te bekleden. Ik schat nog een week of 2/3 dan is ze helemaal klaar.

.

Update 16 september:

Achterschermen zijn helaas weer opnieuw gespoten (2e keer) 1e keer omdat er schade op gekomen was en nu weer omdat de kleur niet overeenkwam met de rest..... ( ook deze worden weer geschuurd en gepolijst…….Zucht) We halen het helaas niet om nog de velgen nog te laten spuiten en de strips ed. op te bouwen. Zaterdag 18 september as gaat ze al naar Herm ( Ds garage) voor grote beurt en alles technisch nalopen, tevens bouwt Herm het Jaegertableau in en gaat Chabby de stoffeerder de hemel ( en schuifdak) en de kofferbak helemaal opnieuw bekleden. Ik verwacht dat ze 1 week weg is en dat we rond de 25e september strips ed. kunnen gaan opbouwen en de velgen spuiten.En als dat alles klaar is gaat ze vervolgens weer naar René toe die haar dan weer lichtjes opschuurt om haar vervolgens in de Wax te zetten, dan krijgt ze een diep zwarte glans en tevens is de lak dan beschermd voor 5 jaar). Als ze helemaal klaar is wordt ze getaxeerd. En dan hoop ik als het weer een beetje meezit dat ik nog wat kan toeren met haar J

Uren die we erin gestoken hebben komen op een slordige 300 uur! Maar goed werk heeft tijd nodig. Ik ben zéér trots op het resultaat en dit is geen oplap werk maar een heuse en serieuze restauratie geworden. Over een paar weken zal ik mijn restauratie verslag afmaken als ze helemaal klaar is

Maar toch wil ik bij deze alle mensen bedanken die eraan bijgedragen hebben om haar zo mooi te maken: Maurice ( plaatwerk en lassen) René ( spuitwerk en Polijsten) Herm ( techniek en onderdelen) Chabby ( hemel en kofferbakbekleding), Quinten voor het meerijden en meedenken en natuurlijk Con voor de tijdelijke stalling, superbedankt heren TOP

Tot over 2 tot 3 weken en bedankt voor het interesse wordt vervolgd.

Groetjes Ds Lex





Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer Citroën DS Pallas 2175CC DX2
Citroën DS Pallas 2175CC  DX2
Trefwoorden  1967 citroen groen getint glas nieuwstaat pallas zwart leder


Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Citroën DS
Citroën DS

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven