Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



restauratie verslag Opel Admiral


oude liefde terug gekocht


Rene M  |  Opel Admiral B
Opgesteld op 19-08-2010  |  Wijziging op 19-08-2010 23:17


Restauratie Opel Admiral


Kenteken: 86-BS-75
Bouwjaar: 1975
Kleur: groen mettalic

Gekocht in 2004 en na 12 jaar stilstand in een grote droge schuur de Admiral weer tot leven gewekt. Voor een overzicht wat er is vervangen en gerepareerd heb ik een overzicht op papier staan welk nog digitaal opgeslagen moet worden.

De Admiral is eind 2006 verkocht en had nog tot juli 2007 apk. De nieuwe eigenaar uit Rotterdam wilde de Admiral laten spuiten. Ik heb de Admiral een poosje gevolgd op de RDW site maar na de verval datum van de APK is het een lange tijd stil geweest, tot begin oktober 2009, Ik was de Admiral een beetje vergeten, keek ik op de RDW site en zag tot mijn verbazing dat de Admiral weer een goedkeuring had tot juli 2011. Ik heb toen de eigenaar gemaild met de vraag of hij de Admiral had laten spuiten. Ik heb daar nooit antwoord op gehad tot dat moment dat de Admiral op Marktplaats werd aangeboden (8 aug 2010). Wat ik niet wist is dat hij mij had gemaild op 8-7-2010 dat ie niet gelukkig was met de Admiral en veel problemen heeft gehad met de automaat (bleek achteraf een te laag olie peil te zijn geweest) en dat hij ook geen spuiter heeft kunnen vinden die het voor een schappelijk bedrag kon doen. Achteraf bleek dat dit een reactie was op mijn mail van 15 okt 2009, volgens mij wilde hij mij polsen of ik de Admiral wilde terug kopen. Ik las de mail pas op maandag 9 aug 2010.

Even terug naar het moment dat ik geconfronteerd werd met de Admiral. Toevallig keek ik op 8 aug 2010) op het Big Opel forum waar ik nog steeds lid van was en daar ook geregeld op kijk en daar stond een link met ADMIRAL, ik klik d’r op en zie tot mijn verbazing dat het mijn oude Admiral is, het is dan zondagavond 8 aug 2010. Ik bekijk de foto’s goed en kom tot de conclusie dat de Admiral een beetje verwaarloosd is. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en weer contact gezocht met de eigenaar. Al snel kreeg ik een mail terug dat hij snel van de auto af wilde maar dat de bak nog vervangen moest worden, hij wilde er ongeveer 1200 euro voor hebben, hij had een vervangende bak liggen. Ik had toen geestelijk de knoop doorgehakt alleen mijn vrouw moest ik nog om krijgen. Maandagavond 9 aug 2010 overleg gehad met mijn vrouw dat ik de Admiral toch wel heel graag terug wilde hebben. Ze zag dat als ze nee zou zeggen dat mijn hart zou breken, dus ik heb hem direct gebeld met de mededeling dat ik dinsdag 10 aug 2010 langs wil komen om de Admiral is goed te bekijken en indien ook over te nemen. Inmiddels had hij een goede bak d’r onder gehangen en de Admiral reed weer als vanouds, dit was ook te zien op marktplaats want er was al 1200 euro geboden. Tijdens het telefoongesprek met de eigenaar gaf aan dat hij eigenlijk te laag had ingezet en hij wilde eigenlijk meer voor de Admiral hebben, ik gaf aan dat ik met handgeld naar hem toe zou komen en dat de koop nu al voor 99% door zou gaan. Omdat hij wist wie ik was en dat ik de Admiral na 12 jaar stilstand en 2 jaar rijden goed had behandeld en hem zonder verborgen gebreken aan hem had verkocht werden we het eens over de prijs. Ik kon de Admiral mee nemen voor 1200 euro.  

10 aug 2010 met mijn zoon, vader en schoonvader naar Rotterdam- Zuid en aangekomen was het even schrikken. De Admiral was op de motorkap en kofferdeksel wit en dat zette zich door op de flanken en het skai dak had ook te lijden gehad. Dat de lak niet goed was wist ik, ze hadden hem heel lang geleden is een keer zonder te schuren overgespoten en dat laat nu los bij elke poets beurt. En het skai dak is wit uitgeslagen door het stilstaan in een niet goed geventileerde ruimte. Verder lag de spiegel van de passagiers deur d’r af, hij is wel heel en lag in het dashboardkastje. Ook hadden ze een paar dagen daarvoor het glas van de rechter koplamp kapot getrapt. Binnen in de auto was het ook een zooitje. Ik had er in 2005 banden om de Ronal’s laten leggen met een witte streep, als je dit om de 2 weken schoonmaakt is er niets aan de hand maar voor zitten ze d’r niet meer op door ik denk stoeprand schade. Bij het portier zit een plek die gelast moet worden, dit plekje zat er bij mij ook al maar is nu groter geworden maar gelukkig nog te herstellen. Verder heeft de tectyl behandeling die in 2005 is uitgevoerd goed zijn werk gedaan, alleen bij één wielkast (links achter) heeft het door steenslag schade opgelopen en zit het los en zag ik ook roest. Gelukkig kon ik met mijn sleutel d’r niet doorheen prikken dus ik ben er op tijd bij. Verder heeft de vorige eigenaar er dit jaar een nieuwe achterraam in moeten zetten want deze klapte deze winter (2009-2010) bij het warm worden van de achterraam verwarming, mogelijk door corrosie en sluiting, ik hoop dat er niet al te veel rottigheid zit want ik had het raam d’r zelf al een keer uit gehaald omdat ik wist dat de oude lijm was uitgedroogd en toen was er geen spoortje roest te bekennen.

Voor de zekerheid een proefrit gemaakt met de Admiral, hij was al warm gedraaid door de eigenaar, hier hou ik niet van geef mij maar een koude motor want die geeft veel meer prijs dan een warme motor. Affijn uitparkeren was weer even wennen, wat is dat ding breed en lang in vergelijking met mijn Volvo 245. Na een korte proefrit was het weer als vanouds, hij had nog steeds dat donkere zware uitlaat geluid. Dit had ik destijds zelf gecreëerd door de einddempers weg te laten en er rechte pijp voor in de plaats te zetten. Ik had de beslissing genomen de Admiral kwam weer richting Krommenie.

Het was ondertussen al 21.30 uur, mijn vader en schoonvader hadden de koplamp afgeplakt met doorzichtig tape en ik was ondertussen de spullen aan het inladen die ik destijds met de Admiral had verkocht. Het leuke is dat alles nog in de verpakking zat zoals ik ze dus had mee gegeven. Vervolgens de papieren mee genomen en het handgeld overhandigt konden we op reis met de Admiral.

Nog even gauw gas getankt en de banden op spanning gebracht en toen richting huis, op de snelweg kwamen we al gauw in een file terecht en na een poosje begon de Admiral tegen te sputteren en viel geregeld met optrekken stil. Starten deed ie zo maar de dubbele zenith carburateur’s werkten niet goed samen waardoor er 3 cill wel brandstof kregen en de andere 3 pas als de auto op snelheid was. Op snelheid was er niet veel aan de hand hij schakelde goed en hield verder ook niet in wel kwamen we erachter dat het dashboard verlichting het niet deed maar gelukkig hadden we de tomtom die via de gps de snelheid aangaf. Om 23.30 waren we eindelijk thuis.

11 aug 2010 heb ik sávonds de Admiral naar de werkplaats gebracht en wat ik met mijn Volvo 245 niet heb heb ik wel met de Admiral en dat zijn de duimpjes die omhoog gaan bij het zien van dit gevaarte. De Admiral staat nu even onder een dekzeil dit is gelukkig tijdelijk want ik verdenk het schuifdak van lekkage dus het zekere voor het onzekere heb ik er maar even een dekzeil overheen gegooid. Als mijn schoonvader klaar is met zijn Volvo 145 (okt 2010) gaat de Admiral in de werkplaats, deze is voorzien van voldoende ventilatie. Pas als ik mijn huis, de Volvo 245 klaar heb en mijn werkplaats is vervangen voor een keer zo grote oppervlakte ga ik aan de Admiral beginnen. Hij zal dan systematisch worden gedemonteerd. Elk onderdeel wat ik los neem wordt gefotografeerd en met het originele Opel artikel nr in de computer opgeslagen. Zo kan ik als ik een onderdeel pak en niet meer weet wat het is en waar het hoort middels het intikken van het onderdeel nr de foto oproepen. Ik ga ervan uit dat de restauratie meerdere jaren gaat duren namelijk gezien mijn plannen met de Admiral en de daarbij komende kosten.





Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer Opel Admiral B
Opel Admiral B
Trefwoorden  opel admiral


Opel Admiral B
Opel Admiral B

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Rene M  21-08-2010 00:23 - Hé Tom, De liefhebbeers kom je overal tegen, ik liep al een tijdje rond om op deze site mijn auto's te plaatsen en de verhalen erbij. zelf schuren en strak maken wil ik wel doen maar spuiten laat ik over aan de specialist. Bij de Amazon combi ben ik voor het eerst ver gegaan maar de opel admiral wordt echt een toppertje (show auto). Zal behoorlijk in de papieren lopen en heel veel tijd kosten.
Tom Steverink  20-08-2010 20:38 - Hé René, leuk je hier ook te treffen na het forum van de VKV! Mooi verhaal en ik wens je veel plezier en succes bij de restauratie van je oude liefde. Maar dat zal (kijkend naar je vorige restauratieproject...) wel gaan lukken. Ik blijf het geïnteresseerd volgen! Tom Steverink
Rene M  20-08-2010 14:11 - Hans, Zal nog ff duren maar ik heb ook een volvo 245 uit 1982 die onder handen genomen moet worden, dus is het niet een bericht van de Opel dan van de Volvo. Gr Rene