Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Restauratie van de Ovaal 1955


Kever is in een goede staat, alleen de kachelkanalen zijn een beetje krokant


Gerben - Tineke  |  Volkswagen kever 113 de ...
Opgesteld op 21-03-2008  |  Wijziging op 21-03-2008 00:00


  • Aankoop november 1996.
  • Invoer uit Denemarken.
  • Kenteken afgegeven maart 1995.

Bovenbouw

Auto opgehaald uit Den Haag en gelijk geschorst. Lak van de auto is in goede staat. Interieur zoals bekleding van stoelen, achterbank, deurpanelen en hemel was allemaal vernieuwd met originele stof. Onderkant kachelkanalen zijn aan vervanging toe, dus maar besloten om de bovenbouw van het onderstel te lichten. Onderkanten van beide kanalen verwijdert en de verwarmingsbuizen in de kanalen vernieuwd. Nieuwe onderkanten gemonteerd en deze binnen en buiten gelast. Randen achterpaneel gerepareerd. Het een en ander zelf gespoten de bovenbouw is nu klaar.

Chassis

Motor, versnellingsbak, achterassen en vooras van chassis gedemonteerd. Van de vloerplaten waren randen op verschillende plekken slecht, hier nieuwe delen voor gemaakt en er ingelast. Onder en boven kant gelakt. Vooras, versnellingsbak, achterassen en het leidingwerk weer op het chassis gemonteerd.

Bovenbouw & chassis

De bovenbouw weer terug geplaatst op het chassis. Alle onderdelen in, onder en op de auto gemonteerd.

De motor

Deze gedemonteerd, krukaslagers en nokkenaslagers zijn niet vernieuwd. Blok is niet gedeeld wel de cilinderkoppen gedemonteerd voor inspectie. Motor gemonteerd met nieuwe pakkingen en keerring. Plaatwerk opnieuw gespoten, kachelpotten gerepareerd alles weer samen gebouwd en proefdraaien motor. De motor weer ingebouwd alles aangesloten, achterklep en bumper gemonteerd. Het is nu mei 1997, auto weer aangemeld bij RDW. Klaar om te rijden.

Schade

In mei 2001 een aanrijding aan de achterkant met veel schade. Deze bestond uit de achterbumper, bumpersteunen, achterpaneel, twee achterschermen, achterklep, uitlaat, uitlaatpijpjes, motorbeplating en de binnenschermen. Na opnemen van de schade door de verzekering, aanvang reparatie, demontage van de onderdelen en het recht trekken van de binnenschermen met trekbalk. Daarna het achterpaneel verwijdert deze met zelf gemaakte mallen weer in model gekregen, onderkant van paneel vervangen door nieuw stuk er aan te lassen en weer terug geplaatst. Achterschermen er weer op en andere achterklep geplaatst. Auto gaat nu naar de spuiter maar deze heeft het druk, komt op de wachtlijst. November 2001 is er tijd, op advies van de spuiter auto en alle te spuiten delen kaal geschuurd. Auto geheel gestript. Je komt dan van alles tegen diverse slechte plekken verwijderd en er nieuw plaatwerk in gelast. Lak van de auto opnieuw opgebouwd, eerst epoxy primer twee keer schuren, nu de spuitplamuur weer twee keer schuren, vervolgens de grondlak en weer twee keer schuren maar nu met water, en nu de afronding diep zwarte 2K lak na één uur hier overheen blanke lak. Zo zijn alle delen behandeld. Auto weer thuis nu alles weer monteren en de eerste week van 2002 kan er weer worden gereden.





Totale beoordeling
0

Auteur 
Oldtimer Volkswagen kever 113 de Luxe
Volkswagen kever 113 de Luxe
Trefwoorden  volkswagen kever ovaal 1200 type 113 de luxe


Aankoop en op gehaald uit Den Haag
Aankoop en op gehaald uit Den Haag

Bovenbouw gelicht
Bovenbouw gelicht

Proefdraaien motor
Proefdraaien motor

Chassis klaar voor montage
Chassis klaar voor montage

Onderdelen los gespoten
Onderdelen los gespoten

Auto in de spuitkabine
Auto in de spuitkabine

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven