Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Hoe mijn passie voor oldtimers ontstond.


Mijn naam is Werner Bruyninckx en ik ben de penningmeester van onze club, AROC. Hier beschrijf ik even hoe mijn passie voor oldtimers ontstond.


Werner Bruyninckx  |  Renault Vivaquatre
Opgesteld op 17-12-2009  |  Wijziging op 17-12-2009 11:19


Als kind was ik reeds gefascineerd door oude auto's en ik was er steeds als de kippen bij als er een koppel trouwde in onze parochiekerk om te gaan kijken met welke bruidsauto ze werden voorgereden. Meestal waren dit prachtige, statige oude Rolls-Royces of Bentleys. Hoe ouder de wagens waren, hoe mooier ik ze vond. Vooral de exemplaren met de koplampen bovenop de mooi gewelfde spatborden spraken me aan. Zo is zeker mijn voorliefde voor vooroorlogse oldtimers uit de jaren '30 en '40 ontsproten aangezien de meeste auto's deze periode zo uitgevoerd waren.
 
Met mijn vader, die door zijn scholing als automechanieker ook gepassioneerd was voor alles wat met auto's te maken had, schuimde ik in de jaren '70 elk mogelijk automuseum af in de Benelux. Zo bezocht ik met hem o.a. de autocollectie van Mahy toen dit nog in Houthalen (B) gevestigd was en het Nederlandse automuseum "Autotron" in Drunen. Mijn hobby bestond er destijds in om schaalmodellen op schaal 1:24 in elkaar te knutselen. Meestal kocht ik bouwdozen van het Amerikaanse merk Monogram omdat deze zo gedetailleerd waren. Ik had schaalmodellen van o.a. Alfa Romeo, Bugatti, Cord, Duesenberg, Ford, Maserati, Packard en Mercedes.
 
Tijdens de bevrijdingsfeesten in de jaren '70 in de gemeente Deurne (B) was het steeds de traditie dat er een oldtimerparade en rit doorging. Bij één van deze edities trok ik als tiener mijn stoute schoenen aan en vroeg aan één van de deelnemers of ik mocht meerijden. Mijn durf werd beloond en ik mocht instappen in een donkerblauwe... jawel, Renault NN uit 1928. Ik weet nog dat de eigenaar ervan een man uit 's Gravenwezel (B) was. Deze rit was een belevenis die ik nooit zal vergeten. Ik denk er zelfs nu nog regelmatig aan terug.
 
Mijn grote droom destijds na deze belevenis was uiteraard om ooit zelf een oldtimer te bezitten, het merk maakte me eigenlijk niets uit. Als ik er maar één zou hebben...
 
Jaren later, in 2005, deed zich eindelijk een buitenkans voor. In het bedrijfskrantje van BASF, waar ik werk, stond een advertentie waarin een Renault Vivaquatre uit 1934 te koop werd aangeboden. Ik ging bij de verkoper langs en toen hij de garagepoort opendeed kwam het water me direct uit de mond. In de garage stond een auto die helemaal voldeed aan mijn verwachtingen. Ook de vraagprijs viel goed mee en nadat ik nog een 2de keer gaan kijken was met mijn vader die hem technisch wat nader bekeek besloot ik om mijn grote jeugddroom eindelijk waar te maken.
 
In de periode dat ik hem kocht had ik ook de kans om een Citroën Traction Avant te kopen, deze was echter wel wat duurder, maar wel perfect in orde. De reden dat ik toch voor de Renault gekozen heb is dat er nog zeer veel Tractions in omloop zijn. Van de Renault Vivaquatre zijn er niet zoveel meer over en dat maakt het voor mij interessanter. Na het opsturen van het chassis- en motornummer naar Renault Frankrijk kwam ik via hun afdeling "Histoire & Collection" zelfs te weten dat mijn model Vivaquatre slechts 1 bouwjaar gemaakt is, nl. 1934 - 1935. Mijn auto is dus vrij exclusief. Dit maakt het vinden van wisselstukken wel wat problematisch, maar daar zijn beurzen voor.
 
Achteraf bekeken bleken er toch nog wat afstellingen nodig te zijn op het gebied van carburatie en ontsteking, maar met behulp van de kennis van mijn vader draaide de motor uiteindelijk als een zonnetje.
 
Ik besloot ook om lid te worden van één of andere oldtimerclub in het Antwerpse en na wat gezoek op het internet kwam ik bij de Antwerpse Renault Oldtimer Club, ofwel AROC, uit. Ik ging poolshoogte nemen op één van hun maandelijkse bijeenkomsten en ik besloot lid te worden. Ik werd direct goed aanvaard in deze toffe club en na een tijdje werd ik zelfs tot penningmeester gebombardeerd.
 
Na een tijdje begon ik ook de andere oude modellen van Renault te waarderen. Renault is immers een zeer oud merk, maar heeft toch door de jaren heen steeds zijn eigenheid weten te bewaren. Zo heeft het jarenlang vastgehouden aan een configuratie met een achterliggende motor, wat toch vrij speciaal was. Renault was ook één van de eersten om schijfremmen toe te passen op zijn modellen en ook in de motorsport met Alpine en Gordini heeft Renault steeds meer dan zijn mannetje weten te staan. Ook op het gebied van turbotechniek heeft Renault een pioniersrol vervuld. De vele successen in de F1 getuigen hiervan.
 
Zo, dit is een beetje het verhaal van hoe mijn passie voor oldtimers ontstaan is. 
 
 
Werner Bruyninckx,
 
penningmeester AROC 





Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer Renault Vivaquatre
Renault Vivaquatre
Trefwoorden  oldtimers waarom renault passie


Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven