Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Restauratie Kever Cabrio


De Kever Cabrio was in slechte staat. Een echte uitdaging voor restauratie!


Gerben - Tineke  |  Volkswagen cabriolet 150...
Opgesteld op 19-03-2008  |  Wijziging op 19-03-2008 00:00


Volkswagen Kever Cabrio 1500:

  • Bouwjaar 17-04-1970
  • Ingevoerd uit Duitsland 27-04-1992
  • Aankoop 04-02-1995

Fase één: ophalen van de Kever en demonteren
Rijdend opgehaald uit Rozenburg. Aanvang restauratie, deze is geheel door mij zelf uitgevoerd. Kleur blauw en wit, vanaf fabriek oranje. Als extra een standkachel. Originele motornummer: H 1222279 en achterklep met vier maal zeven sleuven, specifiek kenmerk van de 1500 Cabrio 1970. Na demontage van alle onderdelen, aanbrengen van hulpconstructie en cabriobalken los geslepen van de vloer, de bovenbouw gelicht. Vooras, motor en versnellingsbak van vloer verwijdert. Na inspectie van de vloerplaten toch besloten om deze in zijn geheel te vervangen. Stoelframes van oude platen verwijdert daarna de gehele vloerplaten. Enkele kleine reparaties aan chassiskop verricht, nieuwe vloerplaten aan het chassis gelast en oude stoelframes terug geplaatst. Het geheel in de lak gezet en vooras geplaatst. Eerste fase is klaar 21-03-1995

Fase twee: plaatwerk etc
Plaatsen van bovenbouw op chassis, demontage kachelkanaal en cabriobalk rechterzijde. Tussenpaneel zeer slecht, 15mm plamuur en geen staal meer. Nieuw kachelkanaal en deur ingehangen, alle bouten gemonteerd kanaal gesteld en gelast. Cabriobalk er onder, bovenbouw weer gelicht en alles afgelast. Dit was de rechterzijde, maar voor de linkerzijde het zelfde verhaal. Binnen en buitenzijde links en rechts onder de achterbank vernieuwt. Paneelplaat hoog model en spatbord bevestigingsrand alsmede de chassissteun met randbeplating in de auto gelast. Diverse plaatwerkstukken zelf gemaakt voor zijpaneel, deurstijlen en verstevigingshoeken. Bumpersteun achterzijde ook vervangen. Wat aan deze zijde is gedaan geldt ook voor de andere kant. De bandenbak onderzijde vernieuwt. Binnenspatborden voorkant diverse delen vernieuwt en onderkant aansluiting van het kachelkanaal. Voorpaneel vernieuwt, klemrand van voorpaneel verwijdert, nieuwe klemranden voor paneel gemonteerd. Laswerk aan de auto is nu klaar, hulpconstructie uit de auto geslepen, deuren gemonteerd, sluiten goed. Tweede fase is klaar 27-05-1995

Fase drie: naar de spuiter
Bovenbouw, deuren, voorklep, achterklep en spatborden kaalgeschuurd. Het geheel in de epoxy primer gespoten. Bovenbouw op het chassis gemonteerd, deuren, voorklep, achterklep en spatborden gemonteerd. Auto naar het spuitbedrijf gegaan. Derde fase is ook afgerond 03-07-1995

Fase vier: laatste loodjes
Tijdens de periode dat de auto bij de spuiter is, het kapframe gerepareerd en gelakt. Alle onderdelen van klein tot groot schoongemaakt en gesorteerd voor montage. Motor gedemonteerd, voorzien van nieuwe lagers, pakkingen en afdichtingen. Proefdraaien van de motor op 18-07-1995. Auto op 14-08-1995 weer terug van de spuiter nu begint het mooie werk, het opbouwen van het geheel. Kost nog wel wat tijd om alles goed op zijn plek te krijgen. Montage standkachel en het afstellen daarvan is na het vinden van de inbouw en afstelgegevens geen probleem geweest. PVC buitenkap op frame gemonteerd.

Fase vijf: RDW en rijden maar!
Proefritje gemaakt. Tijdelijk nummer aangevraagd voor keuring bij de RDW. Nummer is L-39-74 en de keuring op 13-02-1996. Auto gekeurd bij RDW in Schiedam na 20 minuten klaar. Op 28-02-1996 de kentekenpapieren ontvangen nummer DL-96-56. Nummerplaten op auto gemonteerd; op 16-03-1996 auto naar Cabrio Partner in Elst gebracht voor montage van een nieuwe kap. Op 23-03-1996 weer opgehaald en is nu klaar.

Restauratie is in 1 jaar uitgevoerd.
Voornamelijk in de avonduren en weekenden.





Totale beoordeling
1

Auteur 
Oldtimer Volkswagen cabriolet 1500
Volkswagen cabriolet 1500
Trefwoorden  Kever cabrio restauratie orgineel


aankoop
aankoop

bovenbouw los van onderstel
bovenbouw los van onderstel

fase 1 klaar
fase 1 klaar

montage kachelkanaal
montage kachelkanaal

in de epoxy primer gespoten
in de epoxy primer gespoten

terug van de spuiter
terug van de spuiter

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven