Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Soms kan je niet verklaren waarom een droom uitkomt.


Na een voorbeeld van een Citroën Rosalie SICAL in Duinkerken te hebben gezien kwam ik snel daarna mijn (huidige) exemplaar tegen.


Radevan  |  Citroën Rosalie 8A Sica...
Opgesteld op 22-10-2009  |  Wijziging op 24-10-2009 08:20


Even wat voorinformatie
In de jaren dertig van de vorige eeuw was het niet ongebruikelijk om een nieuw aangeschafte auto naar een carrosseriebedrijf te brengen om de wagen aan te laten passen aan de persoonlijke wensen van de koper. Dit leidde soms tot geheel verbouwde exemplaren. Om op deze 'modegrill' in te spelen creëerden verschillende autofabrikanten de mogelijkheid om vanaf de fabriek al een aangepast model te kopen. In eerste instantie waren dat voornamelijk de automerken in het duurdere segment.

André Citroën zag hier ook mogelijkheden in, ondanks dat de Citroëns op dat moment al in zeer veel verschillende types carrosserie leverbaar waren. Om ook de duurde clientèle van Citroën te strikken zijn vanaf 1932 drie speciale koetsen via het Citroën-dealerschap leverbaar. Dit kan eigenlijk toch wel als iets bijzonders worden aangemerkt omdat André Citroën enkele jaren daarvoor nog de verkoop van een los chassis verbood uit 'angst' dat er speciale hout/leren carrosserieën op gemonteerd zouden komen. Achter dit partnerschap staan twee grote koetsbouwers, te weten: Million-Guiet die een "Tout-alu"-berline levert en SICAL (Societé Industrielle de Carrosserie Automobile de Levallois) die een bijzonder fraaie coupé- en cabrioletversie vervaardigd. In de loop van 1933 wordt bij Citroën de speciale koets van SICAL vervangen door exemplaren van Manessius. Met de komst van de Traction Avant is deze faciliteit - mede door de zelfdragende carrosserie van de auto - bij Citroën komen te vervallen.

Eerste ontmoeting
Tot aan 2004 wist ik niets over het bestaan van een Citroën Rosalie met een koets van SICAL. Tijdens een bezoek aan Duinkerken in de zomer van 2004 zag ik voor het eerst een Rosalie SICAL in het echt staan. Dit was op een tentoonstelling vanwege 70-jaar Traction Avant. Het was liefde op het eerste gezicht. Je kan verliefd worden op een mooie vrouw, maar op een auto ook. Het bewijs was bij mij geleverd. Diep onder de indruk ben ik na het evenement weer huiswaarts gegaan met de gedachte "zo'n auto zou ik graag willen hebben". De wagen straalt door zijn verlaagde dakconstructie typisch de jaren dertig van de vorige eeuw uit en heeft meteen iets brutaals over zich heen. Dit wordt nog eens benadrukt in de foto's en folders uit die tijd.

Het ophalen van de wagen
Na enig speurwerk thuis kwam ik er al snel achter dat deze wagens niet op iedere hoek van de straat te koop waren. Het exemplaar wat ik in Duinkerken had gezien was ook nog eens een 6 cylinder. Nog geen maand later kwam ik toevalligerwijs in contact met een eigenaar van een Rosalie SICAL. Het enige verschil was dat deze wagen geen 6 cylinder was, maar een 4 cylinder. Uiterlijk is de wagen op een iets kortere motorkap na identiek aan de wagen met de zwaardere motor. Hij wilde de wagen wel verkopen, maar alleen aan een echte liefhebber. De wagen was op een goede wijze gerestaureerd, maar daarna nauwelijks mee gereden. Ik kon in eerste instantie haast niet geloven dat ik dit geluk zo snel op mijn pad tegenkwam. Er zijn namelijk maar enkele Rosalie SICAL's in Nederland. Het weekend daarop ben ik met verschillende fotoalbums bij de goede man langsgegaan. Dit alles om aan te kunnen tonen dat ik zijn wagen graag wilde overnemen en hij er gerust op kon zijn dat 'deze dame' bij mij als Citroën-liefhebber in goede handen was. Gelukkig was de koop snel gesloten. Ik moest thuis alleen nog een grotere garage vinden, maar ook dat punt was gelukkig snel opgelost. Enkele weken later reed ik zo trots als een pauw met de Rosalie SICAL naar haar nieuwe onderkomen. Ik heb het idee dat alles zo moest zijn.





Totale beoordeling
2

Auteur 
Oldtimer Citroën Rosalie 8A Sical
Citroën Rosalie 8A Sical
Trefwoorden  rosalie sical


Citroën Rosalie 8A Sical
Citroën Rosalie 8A Sical

De typisch verlaagde daklijn.
De typisch verlaagde daklijn.

De achterkant.
De achterkant.

Een mooi tijdsbeeld.
Een mooi tijdsbeeld.

 Een mooi tijdsbeeld.
Een mooi tijdsbeeld.

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven