Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Even voorstellen


Een korte impressie over het verhaal achter mijn Saab 96 tweetakt


Rob Vonk  |  Saab 96 shortnose
Opgesteld op 29-07-2009  |  Wijziging op 29-07-2009 19:45


Even voorstellen

Ik heb mijn hele "werkzame" leven in de auto's gezeten, direct na de Mulo 2 jaar in een garagebedrijf gaan werken ter voorbereiding op mijn IVA opleiding.

Daar ben ik besmet geraakt met het Saab virus, mijn eerste auto zo rond 1970 was een Saab 96 met kenteken MU-18-00, bouwjaar 1963 in een hele speciale okergele kleur. Deze auto was ooit de demonstratie auto geweest van "meneer Kees Arijjansen"de Saab dealer in Utrecht.

Deze pruttelende tweetact heeft heel wat reizen gemaakt, van de bergen in Oostenrijk tot een fabrieks bezoek in 1972 naar Zweden.

Na mijn IVA studie ben ik weer het autobedrijf in gegaan en kwam al snel in de verkoop terecht, waar natuurlijk een Ƥuto van de zaak"bij hoort. Helaas heb ik nooit bij een Saabdealer gewerkt, waardoor en vanaf die tijd in andere merken gereden werd.

Maar het virus bleef sluimeren, totdat ik in 2003 een mooie classic cabrio op de kop kon tikken, na veel opknapwerk was de auto klaar voor een mooie vakantietrip naar Kroatiƫ, 5000 probleemloze kilometers open gereden.

Omdat deze auto als boodschappen auto fungeerde en toch wel kleine problemen bleef houden is hij toch weer verkocht. Nu was er een legen plek onder de speciaal voor de cabrio gebouwde carport. Maar dat duurde niet lang, op een zaterdagmiddagse speurtocht op Marktplaats viel mijn oog op een 1962 Saab 96 tweetact in goeie staat.

Ik had in de afgelopen jaren een paar brommers Puch + Berini M21 en een motorfiets, een Puch 250SG gerestaureerd en was wel weer aan een nieuw project toe.

We zijn gaan kijken in Enschede en de koop was snel gesloten. Het oude gevoel kwam na ruim 30 jaar weer helemaal terug.

Ik heb een paar maanden met de auto wat korte ritjes gemaakt en daarna besloten om het compleet te restaureren. Dat heeft 3 jaar geduurd, spuit- en plaatwerk is uitbesteed aan Dik Bos autoschade in Dronten die het werk in de lege uren deed. Voordeel was dat ik daar ook zelf kon sleutelen, dus alle demontage van de ophangingen en het kaal maken van de carrosserie heb ik daar zelf gedaan. De motorrevisie is door de tweetact specialist Jan van Ommeren in Dodewaard gedaan, terwijl de in Zweden gehaalde 4 bak (origineel zat in deze Zweedse import een 3-bak) heeft Rein vd Velde in Achterberg voor zijn rekening genomen.

Gedurende deze bijna 3 jarige periode was er een doorlopende speurtocht naar onderdelen, ik heb veel in Nederland en Zweden kunnen kopen, het liefst in een partij als dat op Marktplaats werd aangeboden. Wat ik niet zelf nodig had heb ik via E-bay weer over de hele wereld kunnen verkopen en met de marge die ik daarop maakte een stukje van de restauratie kunnen financieren. Het heeft mij verbaast dat de onderdelen (alleen maar voor de 2 tact modellen) echt naar alle uithoeken van de wereld zijn verkocht ik heb bumperdelen naar Japan gestuurd en interieurdelen naar Uruguay. Veel naar Amerika waar veel Zweedse immigranten toch hunkeren naar auto's uit hun "homeland". Door deze contacten heb ik inmiddels veel Saab vrienden over de hele wereld en wordt ik vaak benaderd voor onderdelen. Binnen mijn mogelijkheden ga ik dan op zoek en probeer ze te helpen.

In augustus 2008 was de auto klaar, het eerste evenement was het Concours d'Elegance in Apeldoorn, waar ik op het Autovisie veld mocht staan, waar er over belangstelling niet te klagen was.

Wel dit was in het kort mijn ervaringen in Klassiekerland, ik hoop er nog lang van te kunnen genieten en vele vuile handen te mogen wassen.

Rob Vonk





Totale beoordeling
4

Auteur 
Oldtimer Saab 96 shortnose
Saab 96 shortnose
Trefwoorden  saab 96 tweetakt restauratie


Saab 96 shortnose
Saab 96 shortnose

Saab 96 shortnose
Saab 96 shortnose

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


saab96man  31-05-2010 13:08 - Het ging mis met de sterren bij jouw verhaal Het moesten er natuurlijk 5 zijn!
saab96man  31-05-2010 13:07 - Rob, las met veel plezier jouw stuk over de prachtige 2 takt. Heb zelf een 1964 exemplaar dat aan restauratie toe is. Heb al het nodige plaatwerk, maar tijd en ervaring ontbreken. Wellicht iets voor jou? Of is de Sonnet al gevonden? Graag contact, want ik zit echt verlegen om goed advies wat te doen. Groet! Hans Horwitz, 020 6176688.
Jan Naezer  12-12-2009 13:09 - Wat een mooie auto en wat een leuk verhaal Rob.
Maarten van der Velden  02-08-2009 13:38 - Hallo Rob, Wat een leuk verhaal. Wist niet dat het dashboard van dit type zo stijlvol was. Groeten, Maarten van der Velden
Peter Visser  30-07-2009 11:03 - Een plaatje om te zien. Nooit meer wegdoen. Peter Visser