Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Achtergrond van mijn Ghia


Ik heb de auto nu ruim drie jaar in mijn bezit. Hieronder lees je wat er allemaal in die tijd is gebeurd.


Jacques Limpens  |  Ghia 1500 GT
Opgesteld op 10-06-2009  |  Wijziging op 10-06-2009 12:04


De Ghia is op 30 juni 1966 gebouwd en op 21 februari 1969 in Nederland geĆÆmporteerd. Het originele kentekenbewijs deel I uit die tijd is nog aanwezig. Hoewel niet correct staat de auto bij de RDW ingeschreven als een Fiat 1500. De ontwerpstudio en carrosseriebouwer Ghia heeft de auto onder eigen beheer ontworpen en gebouwd. Fiat heeft de auto is nooit onder haar naam aangeboden of in haar programma opgenomen. De auto heeft te koop gestaan bij Joop Stolze uit de Lier. Daar hebben de gebroeders Hans en Pieter Kuijvenhoven hem gekocht. Ze hebben de auto laten opknappen en hem verder laten prepareren voor de klassieke rallysport. Zij hebben de auto vervolgens in consignatie aangeboden bij Martin Willems in EmmercompascuĆ¼m.

Daar heb ik de auto op 28 februari 2006 gekocht.

Al bij het rijden van een proefrit viel mij op dat de oliedruk te laag was; blind van verliefdheid dacht ik dat ik het wel redde met een paar nieuwe lagerschalen; dit was niet het geval.

Ik heb de auto de afgelopen drieĆ«nhalf jaar vrij weinig gebruikt. In het voorjaar van 2006 ben ik er een lang weekeinde mee naar Beaune in Frankrijk geweest en ik heb er eind augustus de classic Scheveningen ā€“ Luxemburg ā€“ Scheveningen rally mee gereden. Daarna is hij naar Mario van Beek in Eindhoven gegaan, die de auto technisch volledig onder handen heeft genomen. Dat is gebeurd tot de zomer van 2008, dus twee jaar. In de tussentijd heb ik hem enkele keren opgehaald om er een rally mee te rijden: de Oosterscheldrit en ABC Rally in 2007 en de Coppa d'Europa in 2008. De volgende zaken zijn toen onder andere gedaan:

  • Nieuwe motor. Ik heb er bewust voor gekozen niet weer een 1500 motor er in te zetten, die overigens nog voldoende te krijgen is. Deze motor zit onder andere ook in de Lada 1500. Ik heb ervoor gekozen om er een motor van de opvolger, de Fiat 124, in te laten zetten. Deze motor, ontworpen door ingenieur Lampredi, is veel betrouwbaarder en heeft onder andere een vijf maal gelagerde krukas, in tegenstelling tot de oorspronkelijk drie keer gelagerde motor. De Lampredi motor is er in een 1600, een 1800 en een 2000 cc uitvoering. Ik heb ervoor gekozen om de 1600 motor erin te zetten. Dit is van de drie uitvoeringen de meest betrouwbare, maar ook de gemakkelijkst op te voeren motor. In de Ghia zit nu Ć©Ć©n dubbele Webercarburateur. Maar door deze te vervangen door twee dubbele Webers en een snellere nokkenas is de auto met weinig ingrepen al direct een stuk sneller te maken. Ik heb hier nog niet voor gekozen omdat ik de auto eerst normaal goed wilde hebben. Fiat heeft overigens de Lampredimotor nog heel lang gebruikt en deze tot in de Fiat Ritmo gemonteerd. Onderdelen zijn dus geen enkel probleem.

  • Nieuwe vijfversnellingsbak, die bij de Lampredimotor hoort.

  • Nieuw differentieel

  • De cardanas is ingekort. Door de montage van een andere versnellingsbak was deze wat te lang geworden en ging daardoor iets wringen; daardoor was ook het differentieel versleten.

  • Compleet nieuw remsysteem: zowel hoofdremcilinder, rembekrachtiger. remleidingen als de remcilinders.

  • Bedrading compleet vernieuwd en verbeterd: alle elektrische verbruikers nu aangesloten via relais en gebruik gemaakt van vliegtuigzekeringen. Contactweerstanden, denderen van de verbindingen bij de normaal gebruikte draadzekeringen behoren hiermee tot een definitief einde.

  • Elektronische ontsteking, met ook een elektronische programmeerbare vervroeging

  • 100 Watt halogeen koplampen met correcte reflectoren.

  • Hella Classic line breedstralers

  • Veel onderdelen zijn vernieuwd, zoals accu, dynamo, waterpomp, benzinepomp, radiateur en speciale Avon rallybanden en Nokian winterbanden.

En nog veel meer!

Sinds de zomer van 2008 is de Ghia in onderhoud en reparatie bij Maranello in Hilversum, die een aantal zaken hebben hersteld en verbeterd.

De auto is intussen te koop.





Totale beoordeling
0

Auteur 
Oldtimer Ghia 1500 GT
Ghia 1500 GT
Trefwoorden  ghia onderhoud reparatie rallyauto


Ghia 1500 GT
Ghia 1500 GT

Ghia 1500 GT
Ghia 1500 GT

Ghia 1500 GT
Ghia 1500 GT

Ghia 1500 GT
Ghia 1500 GT

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven