Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Taxi met een filmverleden


Een dame die haar sporen op het 'witte doek' heeft verdiend. Ze is o.a. herkenbaar als de taxi uit de film "Zwartboek" van Paul Verhoeven.


Radevan  |  Citroën 7UA Berline
Opgesteld op 05-05-2009  |  Wijziging op 29-07-2009 14:01


Tot aan 2006 had ik de beschikking over een tweetal wagens; een Traction 7C uit 1936 (model 1935) en een Rosalie 8A Sical coach uit 1933. Op dat moment was ik eigenlijk al een tijdje op zoek naar een model van het type 7UA. Dit werd voor een deel ingegeven om aan de hand van deze wagen het verloop van een Rosalie naar een Traction nog inzichtelijker te maken. Anderzijds geeft dit model ook visueel weer op welke wijze Michelin de problemen bij Citroën eind 1934 heeft weten te overwinnen. Het grappige is dat naast de omgekeerde Traction motor veel meer onderdelen van een Traction voor deze wagens werden gebruikt, waardoor je met een knipoog eigenlijk ook een beetje een Traction ziet staan. Feit is wel dat deze wagens in Nederland niet zo vaak te koop worden aangeboden. In Frankrijk zelf kom je dit type iets meer tegen. Zo was ik in september 2007 tijdens het 75-jarig bestaan van de Rosalie op het voormalig testcircuit van Citroën, Linas Montlhéry. Aldaar kwam ik enkele “dans son jus” 7UA’s tegen. Op dat moment stond er al een in redelijk ver gevorderd stadium gerestaureerde 7UA in mijn garage. Gelukkig was ik tijdens dit evenement in de gelegenheid van een Fransman een gebruikte maar in zeer goede staat verkerende benzinetank voor mijn 7UA over te nemen. Dit omdat de tank die onder de wagen zat zo lek als een mandje was en ik tot dat moment nog geen ander geschikt exemplaar had gevonden.

Hoe gevonden
Eind 2005 kwam ik via een Duitse internetsite in contact met de vorige eigenaar van mijn huidige 7UA. Zijn 7UA uit begin1935 met het chassisnummer 841.696 was te koop en verkeerde op dat moment in redelijke staat. De wagen was in een ver verleden al eens gerestaureerd, maar had in de loop der jaren behoorlijke gebruikssporen opgelopen. Hier en daar zat aardig wat vliegroest en er ontbraken veel originele onderdelen. Een ieder die wel eens een wagen heeft gerestaureerd weet dat hij hier doorheen moet kijken. Na een proefrit, waarbij ik al snel constateerde dat bij het schakelen naar de verschillende versnellingen het leek alsof je aan het roeren was in een kuipje boter, toch besloten de wagen aan te schaffen. Naast de totaal versleten overbrenging van de versnelling was al snel duidelijk dat er veel meer gedaan moest worden. Ik vond dit niet onoverkomelijk omdat ik voor mijzelf al besloten had de wagen flink aan te pakken. De vorige eigenaar was zo vriendelijk de wagen op een trailer bij mijn garage te bezorgen. Bij de aanschaf van de 7UA werd mij meegedeeld dat er al wel afspraken met de producent van de film Zwartboek van Paul Verhoeven waren gemaakt. De wagen moest verschijnen tijdens de opnames van de film.

Filmgeschiedenis
Achteraf bleek dat deze wagen al eens eerder was gebruikt voor filmopnames. In de film Pietje Bel (deel 1) uit 2002 is de wagen als politiewagen te zien. In vergelijking met de film Zwartboek was dit slechts een bescheiden ‘rol’. In 2005 en 2006 is de 7UA gebruikt tijdens filmopnames te Den Haag en in het oude centrum van Dordrecht, wat in de film Den Haag moest voorstellen. Dit alles heeft geleid tot een scène waarin de wagen een prominente rol speelde. Deze prominente rol heeft er tevens toe geleid dat zij helaas behoorlijk ernstig beschadigd is geraakt. Tijdens de aanslag op een van de hoofdpersonen in de film is door de crew namelijk voor het vervangende voorruit verkeerd glas gebruikt. Dit glas is versplinterd en heeft hierbij ernstige beschadigingen op de wagen achtergelaten. Een vervelende domper op het geheel. Feit is wel dat de wagen als vooroorlogse taxi in het tweede gedeelte van film een belangrijke ‘rol’ speelt. Eerder in de film komt de wagen ook al voor.
Via een ander kanaal is inmiddels ook al belangstelling getoond voor andere filmopnames. De dame heeft dus niet te klagen over onvoldoende belangstelling.

Restauratie
De beschadigingen op de 7UA maakte het noodzakelijk om de wagen na de filmopnames uitgebreider te gaan restaureren dan oorspronkelijk de bedoeling was. Deze werkzaamheden hielden niet een volledige restauratie in, waarbij de wagen tot het laatste boutje uit elkaar zou worden gehaald, maar wel veel uitgebreider dan ik in eerste in gedachte had. Bovenal stond voor mij vast dat de wagen sporen van authenticiteit moest blijven behouden, waarbij de wagen zoveel mogelijk in originele uitvoering uit de restauratie tevoorschijn moest komen. Dit betekende in ieder geval dat alle losse (beschadigde) onderdelen van de koets en het chassis werden verwijderd, het gehele technische gedeelte is nagekeken, voorzien van ‘nieuwe’ originele onderdelen en waarnodig gerestaureerde onderdelen en de gehele onderzijde van de wagen grondig onder handen is genomen. Ik heb in de loop der tijd verschillende originele onderdelen op de kop getikt die thans mooi van pas kwamen. Ook een bezoek aan de jaarlijkse oldtimerbeurs te Reims in het voorjaar van 2007 was voor mij succesvol. Gewapend met een boodschappenlijst heb ik aldaar de meeste nog ontbrekende onderdelen voor de 7UA weten te bemachtigen. Een jaar later vond ik op dezelfde beurs nog een aantal ontbrekende kleine onderdelen.

Inmiddels werd de wagen steeds kaler en kaler tot aan de zomer van 2007. Op het moment dat de onderkant van de wagen er weer als nieuw uitzag en in de tectyl stond begon een periode van (her)opbouw. Het aardige is dat je op deze wijze in de loop der tijd feitelijk weer een mooie wagen uit je handen ziet komen. Voor mij was dit de leukste periode van de gehele restauratie. Nog voordat het zover was had ik voor mijzelf al wel een beslissing genomen hoe de wagen eruit zou moeten gaan zien. Naast het standaard zwart had ik voor mijzelf besloten dat de wagen uitermate geschikt was om als taxi door het leven te gaan. Daarbij komt dat dit historisch ook verantwoord is. De types 7- en 11UA werden in de jaren voor de 2e Wereldoorlog regelmatig als taxi gebruikt. Nu was het wel de bedoeling dat de wagen ook op een eenvoudige wijze van haar taxi uitmonstering weer ontdaan moet kunnen worden. Een taxi zonder taximeter is natuurlijk geen ‘echte’ taxi. Enkele jaren geleden vond ik op een veiling al een originele Franse BB-Taximeter van de Société Générale des Compteurs de Voitures uit Parijs in Nederlandse uitvoering, zoals deze in de jaren dertig van de vorige eeuw in Amsterdam werden gebruikt. Deze koop was toentertijd snel gesloten met de gedachte daar moet ooit een auto ‘omheen’ komen en lag al die tijd netjes in de garage te wachten op een nieuwe bestemming, die nu gevonden is. Naast de taximeter is de 7UA ook voorzien van een zwartwitte blokrand en het bord taxi dat als rekwisiet voor de film Zwartboek was gemaakt en bewaard is gebleven. Alles bij elkaar ziet de (Amsterdamse) taxi eruit zoals ik feitelijk al voor ogen had bij de aanschaf van de wagen.

Het grootste gedeelte van de uitlaat onder de wagen was verre van origineel en verkeerde ook in een staat dat herplaatsing geen optie was. Gelukkig kon ik bij een Frans bedrijf een originele knalpot en het laatste stuk van de uitlaat kopen. Voor het eerste gedeelte vanaf het spruitstuk lag dat anders. Na wat zoeken heb ik een bedrijf in Utrecht gevonden die bereid was het eerste gedeelte van de uitlaat na te maken. Na plaatsing van de gehele uitlaat was de onderkant van de wagen af.

De laatste grote klus van de restauratie van de 7UA was het vernieuwen van de gehele kabelboom. Gelukkig heb ik hiervoor hulp gehad. Het blijkt dat er voor een 7UA (en 11UA), in tegenstelling tot vele andere types, geen enkel elektrisch schema bestond. Althans ik heb er nergens één kunnen vinden. Echter vernieuwing van de gehele kabelboom was noodzakelijk. De bedrading was een janboel en de draden waren met vele kruissteentjes aan elkaar verbonden. Hiervoor is eerst een schema gemaakt, die als basis diende voor de geheel met de hand vervaardigde kabelboom. In de loop van augustus 2008 was deze klus ook geklaard. Het enige wat toen nog stond te gebeuren was het terugplaatsen van het gehele interieur en het laten verchromen van enkele onderdelen; zoals de bumpers. Zoals eerder aangegeven was het de bedoeling dat de wagen een originele uitstraling moet hebben, hierdoor heb ik besloten de bekleding niet te vernieuwen, maar te volstaan met het reinigen daarvan. Alles bij elkaar kan er worden gezegd dat er een prachtige 7UA aan het wagenpark is toegevoegd, die inderdaad een uitstraling heeft zoals dit type in de jaren dertig in de straten heeft rondgereden.

Een aantal mensen in mijn kennissenkring wisten dat ik met de restauratie van de 7UA bezig was. Het leuke is dat je dan ook af en toe een blijk van ‘medeleven’ ontvangt. Zo kreeg ik van een goede vriend uit Amerika een originele dashboardschakelaar voor de plafonnière. Dit was eigenlijk een van de laatste details die nog aan de wagen ontbrak.

Eerste meters buiten
In de zomer van 2008 brak een spannend moment aan. Nadat de wagen weer op haar nieuwe bolle banden van Michelin stond en de motor was afgesteld mocht ze op 12 augustus voor het eerst weer naar buiten. De eerste meters werden in de buurt van de garage afgelegd. Er bleken toch nog een paar zaken niet in order te zijn. Nadat deze waren aangepast was het tijd om iets verder te rijden. Tijdens de eerste rit werd de wagen al meteen als taxi herkend. Een oudere baas kwam naar mij toegelopen met de vraag of dit een originele blokrand-taxi was, zoals deze voor de oorlog in Amsterdam rondreden. Hij ‘herkende’ de wagen namelijk meteen. Een mooier compliment kan ik eigenlijk niet wensen.





Totale beoordeling
4

Auteur 
Oldtimer Citroën 7UA Berline
Citroën 7UA Berline
Trefwoorden  film taxi zwartboek


Paul Verhoeven naast de 7UA
Paul Verhoeven naast de 7UA

tijdens de filmopnames
tijdens de filmopnames

enkele hoofdrolspelers
enkele hoofdrolspelers

tijdens de filmopnames
tijdens de filmopnames

achter de schermen
achter de schermen

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Lucas de Haan  29-05-2009 11:03 - Leuk verhaal
Radevan  06-05-2009 19:43 - Beste Erik, Bedankt voor je reactie. Graag maak ik duidelijke wat er in 1934 bij Citroën is gebeurd en welke rol Michelin daarin speelde. Kort nadat de eerste Tractions Avants aan de Franse pers waren voorgesteld werd bij Citroën besloten met de productie van de Rosalie te stoppen. Aan .....
Erik  06-05-2009 09:21 - Mooi verhaal! Even een historische vraag: wat bedoel je met "Anderzijds geeft dit model ook visueel weer op welke wijze Michelin de problemen bij Citroën eind 1934 heeft weten te overwinnen." Welke rol had Michelin in die tijd?