Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Mijn NSU Prinz 4L uit 1973


Hoe ben ik aan deze auto gekomen, waarom een NSU en wat moet er allemaal aan gebeuren!


Bastiaan Roos  |  NSU Prinz 4L
Opgesteld op 11-03-2008  |  Wijziging op 09-11-2008 00:00


Waar begon het?

Als klein kind was ik al verliefd op auto's, jaren droomde ik ervan om als ik groot zou zijn een klassieker te hebben. De jaren verstreken en ik werd ouder. Inmiddels de leeftijd behaald van 32 begon het gevoel van een leuke, niet allerdaagse klassieker weer volop te kriebelen.

Al zoekend op internet stuitte ik op een plaatje van een NSU Prinz 4, ik had geen idee wat het was en het koste me ook wel wat moeite om de naam NSU te vinden. Uiteindelijk dan toch gevonden en jawel dat piep kleine plaatje kon ik nu omtoveren in tal van grotere voorbeelden.

Allereerst ben ik gaan zoeken naar een forum of club over dit merk, dat had ik snel gevonden en heb daar als eerste een vraag gesteld, deze was als volgt: "Is er iemand in de omgeving van Gouda die een Prinz heeft en mij er meer over kan vertellen en eventueel ook bereid is een testritje te doen"

Al snel kreeg ik reactie en een afspraak volgde. Nog geen 2 minuten in de auto en ik was wild van enthousiasme, dat geluid, de geur en de gezichten die je aanstaren als je voorbij rijd. Ik was verkocht!

Ik moest nu natuurlijk een NSU zien te bemachtigen, ook dit bleek niet echt een probleem, op speurders.nl stond een advertentie van een achatbraune p4 uit 73, weliswaar stond deze in Limburg maar dat kon de pret niet drukken. Ook de APK was met een slordige 4 jaar verlopen.

Ik heb de adverteerder gemaild en gevraagd wat hij ervoor wilde hebben, dat was maar liefst 700 euro en daar kon ik 'm toch echt niet voor laten staan.

1 week na de koop ben ik de auto gaan halen, speciaal hiervoor een bus en trailer gehuurd en daar ging ik dan in de krakende vroegte naar Limburg toe.

Eenmaal aangekomen kreeg ik naast een auto ook nog een doosje of 10 aan onderdelen mee, altijd handig!

De terugweg

De terugweg was al fantastisch wat een bekijks dat ik had, oudere mensen die het merk bewust mee hebben gemaakt kwamen naast me rijden en ik kreeg regelmatig een duimpje te zien en of een grote glimlach!

Bij het eerste en beste tankstation ging ik maar eens een broodje halen en daar kwam een mevrouw op me af en die vertelde mij dat het haar eerste auto was zo'n NSU Prinz en ze keek dan ook vol trots naar wat ik op de trailer had staan. Haar blik leek wel weg te dwalen op "Lovers Lane"

Ik moest mijn weg vervolgen, eenmaal in de buurt bij Eindhoven sloeg het noodlot toe althans zo dacht ik, er kwam met grote spoed een politie auto voor me en het "stop ... politie" signaal volgde direct. Ik begon 'm al gauw te knijpen gezien ik geen E heb en de combinatie waarmee ik op de weg zat dat wel vereiste!

Vlug stapte ik uit en met een vriendelijke glimlach begroete ik de agenten en vroeg kalm naar wat het probleem was.

Een van de agenten lachte vrolijk terug en vroeg direct wat ik daar nu toch op mijn trailer had staan. Hij bewonderde de auto van binnen en van buiten en zijn eerste opmerking was: "Is dat duits? west of oost?"

Na een korte uitleg over dat het gewoon een west duits merk was wat later is overgenomen door Audi mocht ik mijn weg vervolgen met de mededeling: "Kunt u wel even die spanband goed vast zetten? en veel plezier met deze auto"

Gelukkig daar was ik mooi vanaf gekomen was het enige wat er op dat moment door mijn hoofd spookte! 

Aankomst

Eenmaal weer aangekomen heb ik de garage direct gebeld of ik de auto daar kon stallen, want ik wilde eerst eens zien wat er moest gebeuren om deze auto door de APK te krijgen.

Na het wagentje van de trailer gerolt te hebben, heb ik eerst alle huurspullen terug gebracht.

De garage zou dan in de loop van de dagen een check doen en een rapportage over wat er mis mee is. Die rapportage kwam snel!

Er waren een stuk of 10 gebreken, meeste waren rem gerelateerd en kleine dingetjes maar er zat ook wat laswerk aan.

ik moest nu de auto weer komen ophalen, maar ja de trailer had ik niet meer en ik besloot dan ook maar de auto zelf te rijden, op het rustigste moment van de dag ben ik dan ook naar de garage gegaan en starte de auto, die sloeg in een keer aan. 

Vervolgens ben ik met hele lage snelheid 6 km gaan rijden want ja de remmen die waren gewoon defect!

Wonder boven wonder ben ik heelhuids aan gekomen.

Wat nu?

Na flink wikken en wegen en mij verdiept te hebben in de geschiedenis van het merk en type heb ik besloten het grootschalig aan te pakken!

In eerste instantie wilde ik de Prinz enkel en alleen APK waardig maken, maar ja dat zou ieder jaar tot problemen gaan leiden vreesde ik.

Lassen dat kon ik niet en dat werd toch wel een probleem en ik wilde absoluut niet in een bijzondere auto gaan zagen en prutsen zonder enige kennis van hoe ik dit weer netjes kon herstellen.

Hulp is onderweg

Uiteindelijk kreeg ik van een Club lid (want ja daar was ik inmiddels maar bij aangesloten) het aanbod dat zij de boel qua koets wel voor mij in orde wilde maken. Na wat overleg en een prijsafspraak was het voor mij alleen nog een kwestie van de auto tot op het bot te strippen.

Midden december was ik daar dan ook eindelijk mee klaar, want ja 34 jaar ellende en roest dan wil niet alles meewerken. Daarbij zat ik ook nog eens in een grootschalige verbouwing van ons huis.

De Prinz 4 (athans de koets) heeft inmiddels Nederland verlaten en staat nu voor las en spuitwerk in Duitsland, wel te verstaan het voormalige DDR.

De overige zaken als motor, remmen en interieur heb ik hier en zal ik weer netjes opknappen!

De koets

De koets is bij aankomt in Duitsland geheel nagekeken, veel nieuwe feiten leverde dat niet echt op. Er moesten nog wel wat zaken gedaan worden, waaronder het leeg halen van de tunnel. Ik heb dit zelf niet gedaan ivm de auto bij mij op het erf stond en daar stond deze niet bepaald stabiel.

Ik ben niet levensmoe dus uit veiligheidsoverwegingen heb ik de inhoud laten zitten, immers wil je geen koets op je krijgen omdat een van de steunen onder de auto wegschiet terwijl jij daar ligt!

Het lijstje van zaken wat moet gebeuren om de koets weer helemaal tip top te krijgen!

1] buiten onder dorpels vernieuwen

2] buiten boven dorpels vernieuwen

3] binnen dorpels repareren.

4] diverse stukken aan de bodem repareren

5] binnenschermen repareren rondom

6] 2 nieuwe voorspatborden

7] 2 nieuwe achterspatborden

8] kofferbodem/versterking repareren

9] voorwielophangingspunt links aan de binnenzijde repareren

Zoals men al heeft kunnen zien aan de foto's is het werk langzaamaan begonnen en is het linker achterscherm in zijn totaal verwijdert.

To be continued.....










Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer NSU Prinz 4L
NSU Prinz 4L
Trefwoorden  44-18-xe 4l achatbraun nsu prinz


Een kijkje binnen....
Een kijkje binnen....

De kale neus
De kale neus

Nog een beetje kaler
Nog een beetje kaler

Linker achterscherm verwijdert
Linker achterscherm verwijdert

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Pecaro  30-08-2013 21:51 - Beste Bastiaan, Ik zoek een NSU Prinz om op zondag 22 september een dag op een klassiekertentoonstelling te presenteren. Jouw NSU wellicht. Op ons CitroĆ«n DS najaarsevenement presenteren wij 40 klassieke auto's uit de jaren zestig en begin zeventig, van elk merk Ć©Ć©n. Graag heb ik hierover met jou contact. Zou je me willen mailen? tjalsma@xmsweb.nl. Dank alvast!