Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Vakantie bus


Een rondreis door de VS met een American van


meulmani  |  Ford US Econoline E250
Opgesteld op 18-02-2009  |  Wijziging op 18-02-2009 21:03


Zowel ik als mijn vriend wilden dolgraag een keer een rondreis maken door het zuidwesten van de VS. Ik was zelf al een keer (alleen) in de VS geweest, maar dan rond de Great Lakes (om daar mijn Buick Super uit 1949 aan te schaffen). Dat was maar een weekje en veel te kort, nu wilde ik een echte vakantie in de VS. Bovendien is het gezelliger met zijn tweeƫn.

Als oldtimer freaks leek het ons leuk en spannend om met een auto te toeren die we daar ter plekke zouden kopen. Het liefst wel een bus zodat we daarin konden slapen; scheelt een hoop poen ten opzichte van hotelovernachtingen en bovendien... Wat is er romantischer dan samen overnachten in een oude auto in de woestijn? En minstens 25 jaar oud; dan konden we hem na afloop van de vakantie importeren in Nederland zonder een flink bedrag aan BPM te hoeven betalen.

Dus alvast een beetje rondneuzen op eBay wat er in de VS zoal te koop is. Tja, en als je eenmaal bezig bent... We kwamen een bus tegen die we niet konden laten staan; een gave bruin metallic Ford E250 uit 1979 met terreinbanden, met een hoop foto's. Op het laatste moment heb ik een bod gedaan... Midden in de nacht, ik had er speciaal mijn wekker voor gezet. Het zou niet de eerste keer zijn, namelijk, dat ik 's avonds een bod heb uitgebracht en de volgende ochtend blijkt iemand anders hem voor enkele dollars meer voor mijn neus weg te hebben gekaapt. Enkele minuten voordat de veiling afliep een bod uitgebracht... Vervolgens telkens de pagina verversen, verversen, verversen. Er werden inderdaad wel andere biedingen gedaan, maar... ons bod was hoog genoeg, we hadden een bus gekocht!

Het aankoopbedrag hebben we middels een bankoverschrijving voldaan. Natuurlijk een gok om te betalen terwijl je de auto nog niet gezien hebt, maar enfin, beetje spanning hoort er bij. De weken erna de vliegticktes geboekt, de rondreis uitgestippelt, campings uitgezocht, lid geworden van Passport America (hoge kortingen op campings), fantaseren over de reis, kortom: voorpret!!!

Een auto voor een schappelijke prijs laten verzekeren is voor een Nederlander in de VS erg lastig. Gelukkig bracht de verkoper van de bus, Roland, mij in contact met een verzekeringsagent in Vegas (AAA Anthem). Weliswaar moest ik de bus minstens 6 maanden laten verzekeren (terwijl we maar 4 weken zouden reizen), maar als we na afloop van de vakantie de verzekering op zouden zeggen, dan kregen we 5 maanden premie terug. Al met al waren we dan zo'n EUR 80 kwijt aan de verzekering.

Op mijn verjaardag, 12 mei 2008, vertrokken we vanuit Schiphol naar de VS! We werden opgehaald van het vliegveld in Vegas door Roland. Hij bracht ons naar de stalling waar de bus enkele maanden had gestaan. De van zag er precies uit als verwacht, misschien zelfs mooier, omdat je weet dat foto's kunnen bedriegen. De nodige papieren werden uitgewisseld en plotseling reden we dus in de bus op de ringweg van Vegas op weg naar ons hotel (voor de eerste twee nachten veiligheidshalve van tevoren wel een hotelovernachting geboekt).

Bij aankomst bleek de carburateur zo lek als een zeef. Met een zakmes wist mijn vriend Maarten de carburateur provisorisch te repareren; de gehele reis hebben we er geen last meer van gehad. In Las Vegas ging de meeste tijd op aan regelwerk: met name het verkrijgen van een tijdelijk kenteken. Roland heeft ons goed geholpen. Hij gaf ons een 15 day drive away permit, zodat we de eerste dagen meteen konden rijden, kost maar USD 8 of zo. De VS kent geen APK keuring, maar wel een smogtest. Gelukkig was de emissie binnen de grenzen, alleen de twee benzinedoppen waren afgekeurd; rubbers waren versleten. Na drie winkels uiteindelijk perfect passende (ondanks dat het universele zijn) gevonden. Daarna naar de DMV (soort RDW) om een eenjaarskenteken aan te vragen. Helaas bleek ik een green slip nodig te hebben, een bewijs dat ik sales tax had betaald. Dit bleek verplicht te zijn, omdat de verkoper een officiele dealer is. Dit wist Roland ook niet. Heb de sales tax maar betaald om van het gezeik af te zijn. Wat wel scheelt is dat je dan recht hebt op een kentekenplaat geldig voor 30 dagen; voor ons genoeg. Daardoor werd de pijn iets verzacht, want die was gratis, in tegenstelling tot een eenjaarskenteken dat tegen USD 100 kost. Een boel geregel, dat uiteindelijk 2,5 dag heeft gekost, maar wel heel leerzaam. Vervolgens hebben we genoten van de Grand Canyon, Route 66, de bergen en sloperijen van Phoenix, een mooi bos (vorig jaar enorme bosbrand geweest) in Julian, nabij San Diego, mooie hikes in Palm Springs en uiteraard de Pomona swap meet. Al met al een prachtige tijd gehad en ook op een 35 km lange onverharde weg door de bergen van Arizona (langs het verlaten mijnwerkersstadje Jerome, een MUST voor liefhebbers van autokerkhoven) hield de bus het goed. In California werden we Ć©Ć©n keer aangehouden door Highway Patrol; de tijdelijk kentekenplaat (van karton) die we in Nevada achter de voorruit moesten plaatsen, moesten we in California achterop de bus plakken.

De bus hebben we in Paramount achtergelaten en laten vervoeren door Rinkens. Na vele offertes ontvangen te hebben bleek deze voor ons de goedkoopste: USD 1295 van LA naar Rotterdam. Nog wel handling kosten Marlog bij optellen van, ik geloof, EUR 385. Ditmaal hebben we de bus van Roosendaal naar huis LATEN vervoeren. Sinke is daarvoor een geschikte transporteur voor onze regio (Zeeland); van Roosendaal naar Oostburg voor EUR 125 ex BTW, daarvoor kunnen we zelf niet rijden.

We zouden de bus graag willen houden, maar we kunnen het geld goed gebruiken en aangezien onze collectie al aardig groot aan het worden is en daarmee ook de hoeveelheid werk (ik heb op Carrelation.nl alleen mijn auto's geplaatst, niet de (onder meer) Mustangs en Pacers van Maarten), gaan we de bus toch proberen te verkopen. We moeten hem nog wel APK klaar maken; zoals gezegd kent de VS enkel een smogtest, voor de Nederlandse APK moeten we nog het Ć©Ć©n en ander doen. Wellicht laten we Ć©Ć©n of twee LPG tanks onderbouwen door (inmiddels onze vaste LPG-boer) HPO, we zien wel.





Totale beoordeling
0

Auteur 
Oldtimer Ford US Econoline E250
Ford US Econoline E250
Trefwoorden  ford e250 1979 import van amerikaanse bus


Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Ford US E250
Ford US E250

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven