Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Import en keuring van een Desoto Firedome uit 1956


Import en keuring van een Desoto Firedome uit 1956


meulmani  |  DeSoto Firedome
Opgesteld op 15-02-2009  |  Wijziging op 15-02-2009 17:35


In mei 2008 heb ik deze DeSoto Firedome uit 1956 op eBay gevonden. Ik vind de auto zo mooi en ondanks dat ik de auto niet in het echt kon zien toch een bod uitgebracht. Na enkele spannende dagen was de DeSoto van mij! Vervolgens de DeSoto laten transporteren vanuit LA naar Rotterdam (via Rinkers). Marlog verzorgde de inklaring en de auto stond in juli 2008 in Roosendaal klaar om mee naar huis te nemen.

Zonder de auto eerder gezien te hebben toch de gok gewaagd en geen kar meegenomen. Gewoon met de auto van mijn vriend naar Roosendaal om dan vervolgens over te stappen in mijn 'Sot (mijn vriend ging met zijn eigen auto terug). Bij Marlog verklaarden ze me voor gek dat ik ging rijden met een auto van meer dan 50 jaar oud die we nog nooit gezien hebben en die weken in een container op zee heeft gestaan. Eerst een RDW-keuring aangevraagd zodat ik een dag met kenteken kon rijden (uiteraard niet vergeten de auto aan te melden bij de verzekering). Terplekke een paar kleine reparaties verricht, zoals verlichting en ruitenwisser (het was ook nog eens slecht weer). De radiateur bleek helaas lek. Onderweg twee blikjes met Wynn's radiator stop-leak gekocht om het lekken te stoppen en hup naar de RDW. Daar werd ie (uiteraard) afgekeurd. Op zich vielen de afkeurpunten mee; de remmen waren bijvoorbeeld niet goed genoeg.

Vervolgens 120 km mee terug naar huis gereden. Zonder problemen! De stop-leak heeft het gehouden; hij lekte geen druppeltje koelvloeistof meer. De auto reed formidabel, ook al kwam hij vers van de boot zonder onderhoud etc.

De remmen waren wel een lastige issue. De hoofdremcylinder had te weinig capaciteit om de vier wiel cylinders met Ć©Ć©n pedaalslag vol te pompen. Ik moest dus telkens twee keer pompen om tot stilstand te komen. Volgens de specificaties zou de inhoud toch voldoende moeten zijn, maar we hadden onze twijfels of de wielcylinders wel origineel waren. Mijn vriend is metaalbewerker en hij heeft een maatwerk-hoofdremcylinder gemaakt. Nu was de capaciteit wel voldoende, maar de veer was niet sterk genoeg. Hierdoor kwam het rempedaal na het remmen niet snel genoeg omhoog waardoor de remmen een tijdje bleven hangen. Toen een sterkere veer erin gezet. Natuurlijk blijven het trommelremmen, dus altijd anticiperen op het verkeer, omdat de remweg langer is; zeker met een auto van 1850 kg. Maar het was voldoende voor de RDW. Een week na de keuring is Ć©Ć©n van de wielcylinders gaan lekken. Toen nieuwe wielclinders in de VS besteld bij een oldtimer-mopar-specialist (Andy Bernbaum). Nu lijken de remproblemen echt opgelost.

Mijn 'Sot rijdt heerlijk en kan prima met het moderne verkeer mee met zijn originele, maar gereviseerde, 330 cbi HEMI motor. Alleen een beetje rekening houden met de enorme draaicirkel...


 





Totale beoordeling
4

Auteur 
Oldtimer DeSoto Firedome
DeSoto Firedome
Trefwoorden  import desoto firedome 1956 rdw remmen trommelremmen


DeSoto Firedome
DeSoto Firedome

DeSoto Firedome
DeSoto Firedome

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


meulmani  15-02-2011 20:10 - Daarom kopen we ook meestal ongerestaureerde auto's, dat doen we namelijk zelf. Deze Desoto is een uitzondering en was al in aardige staat, maar deze was toch niet zo duur. We willen alleen de versnellingsbak een keer reviseren, hij schakelt slecht als de olie koud is (hebben al dunnere olie geprobeerd). Wie weet komen we je nog eens tegen in een Desoto of Dodge.
Showchrome  15-02-2011 04:57 - Wel lef om het zo te doen, petje af. Ik ben fan van Dodge en Desoto maar heb er nog geen (convertible) kunnen vinden. Zelf heb ik ook wat auto's op Ebay gekocht,maar liet altijd eerst een inspectierapport maken. Amerikanen zijn meesters in het verkopen van op 't oog prachtige restauraties, maar oh oh wat kunnen ze knoeiwerk afleveren. Een inspectie kost ca $ 400 heeft me veel ellende bespaart!
Jur de Jong  08-03-2009 10:10 - Mooi verhaal en een mooie auto. Heb vorig jaar zelf een Lincoln geimporteerd. Alleen heb ik hem niet gekocht van Ebay. Jij hebt geluk gehad, dat hoor je ook wel eens anders. Desoto is trouwens een zeldzaam merk, ik dacht dat het ergens midden jaren 60 is opgegaan in Dodge. Tot op een meeting?