Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Hoe is het begonnen !!


De restauratie van ons wagentje.


Nico Dreesen  |  MG YB
Opgesteld op 06-02-2009  |  Wijziging op 06-02-2009 12:49


Eerst natuurlijk de vraag: "Waarom een MG-YB?"

Nostalgie, nostalgie natuurlijk omdat ik als 12 jarige naast mijn vader leerde rijden in een toen reeds oude Lancia Augusta uit '36. Ook de losse koplampjes, de mooie vloeiende lijnen van de aangebouwde spatborden, de treeplanken onder de deuren en het stuurtje rechts dat niet alleen in Engeland maar ook de oudere Italiaanse wagens destijds hadden. Dus echt het klassieke modelletje uit de jaren dertig toen de auto langzaamaan ook voor de gewone burger bereikbaar begon te worden.

De eerste moeilijkheden deden zich al voor bij het zoeken naar iets dergelijks. De meesten waren natuurlijk voor mij vƩƩl te duur en/of te zeldzaam zodat het vinden van onderdelen teveel moeilijkheden zou opleveren. Jaren lagen mijn wensen begraven totdat ik in 1997 in een oldtimerkrantje een advertentie las over een in redelijk goede conditie verkerende MG-YB in Delfzijl. Niet goedkoop, maar het kon ermee door.

Dat dacht ik toen tenminste! Zeven jaar stilgestaan maar hij had tot op het moment dat hij werd gestald nog goed gelopen werd ons verteld. Ik met "kennersblik" gekeken, gevoeld en ook nog eens, zoals dat hoort, tegen de banden geschopt. En, na nog wat vijven en zessen, dan maar gekocht en de wagen op een ambulance naar het zuiden vervoerd.

Thuis gekomen in de garage direct met opgewekt gemoed begonnen aan de linker koplamp die loszat. Deze bleek echter totaal uit het spatbord te zijn geroest. Dus spatbord eraf en eens gekeken hoe het er daaronder uitzag. Op dat moment heb ik mijn eerste grijze haren gekregen. We zullen het geijkte maar gebruiken:" Van het een kwam het ander." Om een indruk te krijgen zou men eigenlijk de linker deurdorpel hebben moeten zien !! Niet dat de rechter dorpel beter was hoor. Alles was van hetzelfde laken een pak. EĆ©n grote hoeveelheid oude (Engelse) kranten en plamuur. De onderkant van de deuren, het kofferdeksel, het schuifdak, de kofferruimte ( waar geen bodem meer inzat) alles totaal weggeroest.

Een half jaar later lag alles uit elkaar en hadden we een redelijk overzicht op het slagveld zodat we ons konden opmaken voor de aanval. Deze liet echter nog even op zich wachten omdat er eerst nog wat gespaard moest worden voor de nodige slagkracht. Zelfs carnaval werd terzijde geschoven.!!

Toen het zover was zijn we op zoek gegaan naar een restauratiebedrijf dat bereid was de motor, het chassis en de carrosserie weer in ere te herstellen. Er werd afgesproken dat ikzelf al datgene zou doen waartoe ik in staat zou zijn en de rest van de tijd zou ik in de werkplaats werken en zowat als het manusje van alles fungeren om zodoende werkuren, die aan mijn wagentje besteed zouden worden weer terug te verdienen.

In de volgende tijd kwam, deel na deel, gestraald en gerestaureerd uit de werkplaats en dat gaf toch het fijne gevoel dat we op de goede weg waren.

Nadat alles in de primer en het chassis in zwarte epoxylak was gespoten werd de carrosserie weer op het chassis gemonteerd na eerst aan de binnenzijde te zijn gespoten in de kleur die later ook de buitenzijde van de wagen zou sieren. De intussen gereviseerde motor werd gemonteerd en de wagen werd, na een zƩƩr grondige voorbewerking, gespoten in mooi beige/bordeauxrood. De losse onderdelen werden thuis op zolder gereviseerd en klaar gemaakt opgeslagen om later gemonteerd te worden. Eerst zou er nog veel werk verzet moeten worden zoals de wielophanging, de remmen, de bekabeling, leidingen, radiateur, nieuwe houten vloeren enz enz.

Het jaar dat nu volgde werd besteed aan het interieur dat totaal opgeknapt diende te worden. Nieuwe hemel, nieuwe lederen bekleding, het opnieuw met wortelnotenhout fineren van het dashboard, raamrubbers deurkrukken en niet te vergeten alle te chromen onderdelen.

Dan waren er nog de kricks, die op dit type wagen gemonteerd waren. Deze moesten gereviseerd worden. Deze kricks staan op ieder hoek van de wagen en kunnen vanonder de motorkap een voor een of alle vier bediend worden om zo de wagen gedeeltelijk of in zijn geheel op te kricken. De onderdelen hiervoor en natuurlijk nog vele andere onderdelen moesten uit Engeland komen. Om de kosten niet al te hoog hierdoor te laten oplopen hebben we van de reis naar Ipswitch hiervoor maar tevens onze vakantie gemaakt. U weet wel, van de nood een deugd, enz.....

Ja en dan de grote dag, in April 2001, we moesten naar de APK!!

Met lood in de schoenen naar de garage gegaan, de wagen daar achtergelaten en zelf de stad ingegaan omdat ik me in alle rust in een klein cafeetje wilde voorbereiden op de slag die me straks onherroepelijk zou treffen. Toen ik na ongeveer een uurtje of drie vier terug ging zag ik hem van verre reeds staan. Men had mijn wagentje buiten langs de gevel van de garage gezet. Zo op het eerste gezicht leek het  van: "Hier is geen eer meer aan te behalen die is uitgerangeerd.!!"

In het kleine kantoortje kreeg ik de rekening en de sleutels met mijn papieren terug. De wagen was meteen goedgekeurd en met een pluimpje van de garagehouder. Eindelijk was dan het grote moment aangebroken.

Ons eerste ritje was een toertje met de oldtimervereniging "Sittard Klassiek" door het Limburgse landschap. Alles ging prima op een klemmende richtingwijzer en een lekje aan de voorruitrubber. Hebben we meteen verholpen. Maar een plezier dat zo'n wagentje geeft, ongelooflijk !!!Tot nu toe nooit geen mankementen gehad en veel plezier maar wat ik nog wilde zeggen aan degene die ook aan het restaureren willen slaan, praat veel met mensen die dit al een gedaan hebben, je leert er veel van en dan nog: "Bezint eer ge begint !!"

Nico.





Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer MG YB
MG YB
Trefwoorden  mg-yb 1952


MG YB
MG YB

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Nico Dreesen  06-02-2009 16:18 - Hoi Erik, Ja ik heb wel een foto van de Lancia Augusta, alleen een foto van onze eigen Augusta is er niet meer. Ik zal proberen om de foto bij "mijn favorieten" te zetten. Met groetjes van mij.
Erik  06-02-2009 15:27 - Hallo Nico, Leuk dat je jezelf hebt aangemeld! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de Lancia Augusta? Heb je nog een foto daarvan (om bij het verhaal te zetten)? Ze leuk om je verhaal te lezen. Je hebt flink doorgezet, volgens mij. Maar het rijplezier is er blijkbaar! Groet, Erik