Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Rover P6 3500 V8: bodybuilder in maatpak!


8 jaar en ruim 200.000 kilometer... still going strong. Mijn liefde voor deze Britse saloon...die niet wordt gedeeld door mijn boekhouder ;-)


Marc  |  Rover P6B 3500 V8
Opgesteld op 28-11-2008  |  Wijziging op 11-12-2008 11:36


Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie in Arnhem had een hogerejaars student een prachtige Rover P6B 3500 V8. Monza rood met een zwart lederen interieur. Mijn eerste auto werd toen een Autobianchi A112 Abarth. Nadat ik de motor van de A112 had opgeblazen kwam er een Lancia Y10 turbo. Na nog wat moderne auto's, kocht ik in 1999 een Triumph TR6. In het jaar 2000 besloot ik ook dagelijks klassiek te gaan rijden. Nadenken over wat voor auto het zou moeten worden hoefde ik niet; een Rover P6 met V8 motor moest het worden!

Zoektocht

Na een maandenlange zoektocht door heel Nederland zonk de moed me welhaast in de schoenen, de meeste Rovers vroegen te veel investeringen om dagelijks betrouwbaar te rijden. Goede waren er ook maar de prijzen ervan lagen in die dagen behoorlijk hoog met uitschieters boven de 30.000 oud Hollandse guldentjes. Ik wist al een tijdje dat er een goede moest staan in een plaatsje boven Groningen maar had nooit de moeite genomen erheen te rijden. Ik besloot toch te gaan en bijna tweehonderd kilometer later stond ik oog in oog met de hier getoonde groene P6 met een beige lederen interieur. Er waren veel facturen en een aantal documenten van de vorige eigenaren bij, netjes gerangschikt in een map. De twee eigenaren voor mij (beiden dokter) hadden 106.000 kilometer op de teller gezet. Vanaf 1989 werd de auto sporadisch bereden. De tweede helft van de jaren negentig was de auto veelal geschorst dus ik moest wel rekening houden met enige stilstand schade. In 1989 was de carrosserie onderhanden genomen en nieuw gespoten in de originele kleur. De koop werd gesloten en een dag later heb ik de P6 opgehaald, heen met de trein, terug onder het genot van een roffelende V8 die geen klap verkeerd deed.

Toch maar op LPG

Het eerste jaar reed ik nog op superbenzine, na enig rekenen bleek dat ik een milieu- en portemonnee vriendelijkere LPG installatie binnen 5000 kilometer zou hebben terugverdiend bij een verbruik van ca. 1:7.
Er werd LPG ingebouwd, elektronische ontsteking en Spax hulpveren achter om het extra gewicht op te vangen. Het remsysteem werd volledig gereviseerd, alle slangen, V-snaren, bougies, bougiekabels en vloeistoffen en filters werden tijdens een megagrote beurt vernieuwd. Vanaf dat moment had ik het gevoel een nieuwe Rover te rijden!

Hoe rijdt dat nou zo'n P6?

Allereerst erg comfortabel, de stoelen (zetels) zijn voortreffelijk. De automatische versnellingsbak, de stuurbekrachtiging en de traploze interval (als ie het doet) van de ruitenwissers dragen hier ook hun steentje bij. De besturing (met in hoogte verstelbaar stuur) is relatief licht en totaal non-communicatief. In beginsel voelt het alsof je met een schip aan het manoeuvreren bent. Eenmaal gewend blijkt dat je vooral zo weinig mogelijk moet STUREN, met subtiele stuurbewegingen doet de P6 alles als vanzelf. Rechtuit rijdend hoef je eigenlijk nooit te corrigeren. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik het grote stuur met een paar vingers aan de onderzijde vasthoud terwijl mijn onderarmen op mijn bovenbenen steunen. Zeer ontspannen! De originele V8 motor van deze Rover leverde 155 DIN pk en 285 nm koppel. Ruim voldoende om met het huidige verkeer mee te komen. De P6 accelereert van 0-100 in precies 10 seconden en de topsnelheid is 185 km/u. De acceleratie vanaf 80 km/u naar ca. 160 is fe-no-me-naal! Ook het afremmen op de motor is bijzonder, aflopend van 3500 naar 2500 toeren per minuut klinkt er een fantastisch donderende roffel! De fijnste kruissnelheden liggen tussen de 100 en de 150 echte kilometers per uur (op de navigatie) hoewel het windgeruis boven de 120 wel enorm toeneemt. In de jaren zeventig moet dit echt een heel erg snelle auto geweest zijn waarvan de handgeschakelde S versie zelfs Porsche 911 rijders het leven zuur kon maken!
Met vier personen is het goed toeven in de P6, de beenruimte achterin houdt niet over maar met een lengte van 1.85 meter kun je goed achterin zitten. Ook de kofferruimte is groot genoeg ondanks het feit dat er een LPG tank aanwezig is, ideaal dat reservewiel op de kofferbak! De P6B 3500 V8 moet  begin jaren zeventig een zeer begeerlijke automobiel geweest zijn. Vooral door de in die tijd uitzonderlijke prestaties voor een luxe sedan. Concurrenten waren de BMW 2800 en de Mercedes 280 SE die in de beginjaren zeventig allen ongeveer 28.000 gulden kostten.
 
Onderhoud, reparaties en verbeteringen 

Roest is het grootste probleem van elke klassieker dus ook van de Rover P6. Vooral als de auto zomer en winter dagelijks stevig wordt gereden en altijd buiten staat. Nadat de slechte plaatdelen in 2005 werd vervangen en de auto een uitgebreide Dinitrol behandeling onderging is het roestspook bijna 100% onder controle!
Gedurende de laatste ruim 200.000 kilometer heb ik de volgende reparaties/vernieuwingen (laten) doorvoeren bovenop de zaken die ik bovenstaand heb vermeld en buiten het normale onderhoud elke 10.000 km (doorsmeren, bougie's/ kabels, V-snaren, filters etc.)

  • 2 nieuwe achterbanden
  • eenmaal lekke koppakking rechter cilinderbank (LPG mengsel te arm, auto liep bijna 1:7 terwijl op LPG 1:5 beter is)
  • dynamo vernieuwd
  • accu vernieuwd
  • RVS uitlaat gemonteerd
  • automatische versnellingsbak gereviseerd
  • koplampen vernieuwd (H4 halogeen)
  • 4 nieuwe banden
  • beide SU carburateurs gereviseerd
  • krukaslagers vernieuwd
  • ruitenwissermotor vernieuwd
  • alle wiellagers vernieuwd
  • radiateur gereviseerd
  • Kenlowe elektrische fan bijgeplaatst (files in de zomer)
  • nieuwe richtingaanwijzer/stadslichten voor (aluminium doorgeroest)
  • remklauwen achter gereviseerd (in Engeland, duur!)
  • lichtschakelaar gerepareerd
  • 4 nieuwe Vredestein Sprint Classic banden
  • remschijven geslepen
  • LPG verdamper vernieuwd
  • 2 kruisstukken aandrijving vernieuwd
  • wiellager rechtsachter vernieuwd


Nieuwe motor

In 2008 had de originele motor 300.000 kilometer gedraaid. De motor liep nog prima. Ik kon een hagelnieuwe complete V8 motor kopen en mijn oude inruilen. De carterpan, spruitstukken en carburateurs werden overgezet en alle slangen wederom vernieuwd.

Restauratie leder interieur

Het leer van het interieur begon slecht te worden. De verf sleet en er kwamen scheuren in de voorstoelen. De slechte delen heb ik laten vervangen en het geheel prachtig laten overspuiten.

Revisie en ijken klokken

Op dit moment zijn de kilometerteller en de klok weg voor revisie en ijken. Tijdelijk ander klokken uit een reserve dashboard gemonteerd. Als ze terug zijn stuur ik de toerenteller op.

Nog meer?

In 2002 en 2006 heeft de P6 me slechts twee keer laten staan met hetzelfde euvel: de grondplaat van de ontsteking was losgeraakt (1 klein stelschroefje...) Met de defecte koppakking en de defecte versnellingsbak kon worden doorgereden naar de garage.

De tientallen facturen heb ik nog nooit opgeteld. Mijn boekhouder wel, dat zie ik elk jaar aan zijn ogen zo gauw het over de auto's gaat... We hebben een afspraak om daarover te zwijgen. In de liefde is dat soms geoorloofd.

Wordt vervolgd,

Groet,

Marc Vorgers  





Totale beoordeling
5

Auteur 
Oldtimer Rover P6B 3500 V8
Rover P6B 3500 V8
Trefwoorden  3500 p6 p6b rover v8


Rover P6B 3500 V8
Rover P6B 3500 V8

Rover P6B 3500 V8
Rover P6B 3500 V8

Dashboard
Dashboard

Gerestaureerd leder
Gerestaureerd leder

Dinitrol behandeling
Dinitrol behandeling

Nieuwe 3500 V8 motor...
Nieuwe 3500 V8 motor...

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Marc  11-06-2009 09:23 - (geen classic verzekering i.v.m. kilometers!) dan kom ik op zo'n 450 euro kosten per maand... Sinds de nieuwe motor vorig jaar alleen 2 kleine beurten en brandstof, langjarige kosten niet gerekend kost de auto op dit moment dus ca. 250 per maand. Doordat de auto altijd buiten staat en in de pekel rijdt komt weer wat roest dus plaatwerk en spuitwerk zijn onderweg...
Marc  11-06-2009 09:12 - Ik heb de Rover nu 9 jaar en ik ben heel precies wat onderhoud e.d. aangaat. Mijn Rover rijdt 25.000 per jaar, ook vaak 150+ in Duitsland en heeft mij de afgelopen ca. 230.000 km slechts 2x laten staan (zie verhaal). Alle mechaniek is inmiddels al wel gereviseerd of vernieuwd evenals veel plaatwerk... De garagerekeningen splits ik over de afgelopen 9 jaar, daarbij LPG/benzine, verzekering,
Marc  11-06-2009 09:00 - Door: een Rover P6 V8 kan zeer betrouwbaar zijn. Advies: koop er een die regelmatig/dagelijks gereden word! Tussen de 6 en 8.000 euro moet dat mogelijk zijn. Koop dus niet goedkoop de ellende van een ander want dan loop je leeg als je alle verbeteringen/reparaties in een garage laat doen.
Door  10-06-2009 22:52 - Dag Marc, Na jaren japans rijden is het tijd geworden voor droom auto. De Rover P6. Echter de story over de boekhouder ....zouden mij bijna tegen houden Echter de betrouwbaarheid want wil hem ook voor de zaak gebruiken. Pas goed bij de performance. En wil niet met pech bij klanten staan. Is de P6 met in combinatie met een goede garage betrouwbaar te krijgen ? Groet Gerard