Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Alfa Romeo Giulia GT Junior uit 1973; is minder meer?


Zeg Alfa Romeo Bertone en bijna elke autoliefhebber weet welk model je bedoelt, die prachtig gelijnde coupe...


Marc  |  Alfa Romeo Giulia GT Jun...
Opgesteld op 28-11-2008  |  Wijziging op 29-11-2008 18:11


De "Bertone" heet voluit Alfa Romeo Giulia GT en het was het coupe model in de beroemde Giulia serie. Met de Giulia serie gaf Alfa Romeo ons een van de fijnste rijdersauto's uit de geschiedenis met als vaandeldragers de GT en de Zagato modellen. Met de GT Junior uitvoeringen bracht Alfa Romeo eenvoudiger uitgeruste uitvoeringen op de markt. Deze modellen zijn tegenwoordig minder gewild dan de luxe 1750 GTV en de 2000 GTV. Of dat terecht is probeer ik uit te vinden in het navolgende, uiterst subjectieve, ervaringsonderzoek.

Pure lijnvoering

De Giulia GT werd begin jaren zestig getekend door Giorgetto Giugiaro toen hij in dienst was bij Bertone. In deze dagen werkte hij ook aan de Iso Grifo waarin verschillende stijlkenmerken van de Giulia GT zijn terug te vinden. De pure en compacte Giulia GT was een van Giorgetto's favoriete ontwerpen, een auto die hij zich, volgens eigen zeggen, als jonge ontwerper helaas nog niet kon veroorloven.

De schoonheid van het Giulia GT ontwerp manifesteert zich in de zeldzaam pure lijnvoering. Met name de flanken met de prachtig zacht gebogen lijnen bepalen de vormgeving. Deze lijnen lopen ononderbroken door van de voorzijde naar de achterzijde van de auto. De holle krommingen waarmee de motorkap en de achterklep optisch zijn verbonden met de bovenste flanklijn, zijn complex en fraai om te zien. De grote en prachtig gevormde glasoppervlakken en de prachtig gebeeldhouwde achterzijde passen perfect in de beleving van de goede vorm. De wat willekeurige vormgeving van de voorzijde bij de vroege 'brievenbus' modellen staat echter in mijn beleving los van de rest van het ontwerp en vertoont ook geen banden met de strak gelijnde Giulia sedan uitvoeringen. Het brievenbus front heeft ontegenzeggelijk karakter maar de latere neus die in 1967 voor het eerst op de 1750 GTV te zien was bracht het totaalplaatje qua vormgeving perfect in balans; zo zal het front er op de schetsen van Giugiaro naar grote waarschijnlijkheid hebben uitgezien.

GT Junior uit 1973

In de kunst van het vormgeven is minder vaak meer oftewel beter, in de beperking ofwel de eenvoud herkent men de hand van de meester. Giugiaro is erin geslaagd met weinig lijnen en prachtige curves een der mooiste en meest elegante compacte coupe's neer te zetten. Voor dit 'onderzoek' heb ik de meest eenvoudige van alle Giulia GT straatuitvoeringen als testauto en fotomodel bij Geert jan Peters in Kampen uit de showroom gehaald; een GT 1300 Junior uit 1973 in de oogverblindend fraaie kleur Azzuro Le Mans, voorzien van een GT 1600 Veloce motor... De auto die enige jaren eerder van mij was.

Sportief zonder franje

Is minder ook meer wanneer de Junior vergeleken wordt met de GT(V)'s die uitgerust zijn met meer luxe en accessoires? In tegenstelling tot de Giula 1750 GTV uit 1967 en de 2000 GTV uit 1971 en de laatste GT 'Lusso' modellen uit 1974 moet de GT 1300 Junior veel luxe ontberen, zaken als speciale stoelen met hoofdsteunen, een middenconsole, dubbele koplampen, bumper rozetten en wollen vloerbedekking schitteren door afwezigheid. Maar wat er allemaal wel is toont mooi en functioneel. In het interieur van de GT Junior uit 1973 tref je het mooiste dashboard uit de Giulia GT serie, hetzelfde als in de 1750 GTV, met een origineel houten stuurwiel, mooie en heerlijk zittende stoelen die zelfs voldoende zijdelingse steun bieden doordat ze je zacht omarmen, de cardantunnel is bekleed met sportief zwart 'wybertjes' vinyl a-la-Ferrari'. De eenvoud van het interieur wordt gecompleteerd door de dunne zwart rubberen vloerbekleding met Alfa Romeo logo's in de voetenruimtes. Loop je om de Junior heen dan zie je in plaats van een zwaar verchroomde grille een 'racy' zwart gaas met roestvrijstalen Alfa-hart en enkele koplampen, geen bumper rozetten, kleine achterlichten en mooie stalen gaatjesvelgen. Je mist de extra luxe en ornamenten niet bij deze sportieve coupe, alles wat je nodig hebt zit er op, het ziet er allemaal ontegenzeggelijk strakker uit en het past perfect bij de sportieve inborst van de Giulia GT.

Intense rijbeleving

Is minder ook meer qua techniek en rijbeleving? Door de jaren heen heb ik met nagenoeg alle Giulia GT modellen gereden, voorzien van de meest uiteenlopende motoren. Om te kijken hoe deze GT Junior zich verhoudt ten opzichte van de luxe en sterkere modellen ga ik een middag rijden om dat uit te vinden. Bij het starten, twee keer 'pompen en de choke helemaal uitgetrokken, valt direct het ontbreken van geluidsisolatie op, je hoort het hart van de Junior vol verwachting kloppen. Het aluminium viercilinder Alfa Romeo 'Nord' blok met dubbele bovenliggende nokkenassen moet rustig worden warmgereden om de ruim zes liter motorolie op temperatuur te laten komen. Dat gaat zonder een centje pijn, de motor loopt prachtig en de vijfversnellingsbak schakelt voorbeeldig. De GT Junior stuurt als een chirurg zijn scalpel, precies en met veel gevoel; deze auto stuurt echt subliem! Door de smalle 165 banden kan er heerlijk in het grensbereik met de auto worden gespeeld, je voelt dat de Junior precies doet wat je wilt waarbij de auto in snel genomen bochten de grenzen van zwaartekracht en grip subtiel kenbaar maakt. Deze GT Junior is geheel vrij van bijgeluiden, de metalige uitlaatsnerp, de potente ploffen bij gas lossen en de krachtige brom van de motor strelen je trommelvliezen en toveren een blijvende grijns rond je mondhoeken. Het ontbreken van geluidsisolatie is voor de liefhebber absoluut een 'minder is meer' punt, gelukkig wordt het motorgeluid ook op de snelweg niet irritant hoewel er dan net als bij andere klassiekers wel windgeruis te horen is. De GT Junior is net als zijn grotere broers voorzien van bekrachtigde schijfremmen aan alle wielen, de remvertraging is bij deze auto perfect en lineair maar niet helemaal trillingsvrij hetgeen gelukkig eenvoudig op te lossen is. Op gladde ondergrond komt tijdens het accelereren het eerste 'minder is minder' punt om de hoek kijken, het gemis van een sperdifferentieel. Op natte kinderkopjes of op zanderige ondergrond is het moeilijk om niet met een slippend achterwiel weg te rijden. Dat brengt ons direct op het tweede 'minder is minder' punt dat door een vorige eigenaar ruim afdoende werd hersteld; hij monteerde een snelle motor uit een GT 1600 Veloce. Deze motor levert met 109 DIN pk twintig paardenkrachten meer dan de originele 1300 motor wat op een wagengewicht van 930 kilogram natuurlijk een aanzienlijk verschil uitmaakt. Is de 1300 Junior met standaard motor best een vlotte klassieker, met deze 1600 motor is de auto een snelle klassieker geworden!
Vergelijken we deze GT Junior met de luxe 1750 GTV die ruim 100 kilogram zwaarder is en de beschikking heeft over 118 DIN pk dan mag duidelijk zijn dat deze GT Junior qua pk/ gewichtsverhouding in het voordeel is!

GT Junior 'Modificato'

Deze GT Junior heeft anabole steroiden toegediend gekregen en zet ons op het verkeerde been met de GT 1300 junior badge op de kofferklep! De doorgevoerde modificatie legt de vinger wel precies op de 'minder is minder' plekken van technische aard ten opzichte van de krachtiger gemotoriseerde Giulia GT(V)'s. Voor de uitermate sportief ingestelde of rallyrijdende Alfist 'missen' de GT Junior modellen twee belangrijke zaken: voldoende motorvermogen voor sportieve prestaties en een sperdifferentieel om deze prestaties daadwerkelijk op de weg over te brengen. De van eenvoud en elegantie genietende Alfist, die op mooie dagen gewoon lekker wil toeren, zal geen nacht slechter slapen om het gemis van extra vermogen en een sperdifferentieel. Mochten zijn of haar wilde haren toch onverhoopt weer overeind gaan staan dan is het toch gewoon tijd voor een paar modificaties?

De vraag of het terecht is dat de GT Junior minder gewild is dan de rijker uitgeruste en krachtiger GT(V)'s kan met ja en nee worden beantwoord.
JA, omdat de originele 89 pk sterke 1300 motor de kwaliteiten van de auto en het onderstel niet optimaal tot hun recht laten komen, minder is hier dus minder.
NEE, omdat de Junior de puurdere Alfa Romeo GT is; minder is hier meer.
De moraal van dit subjectieve vergelijkende onderzoek is dat in dit geval minder EN meer de goede synthese geeft. Dat de Giulia GT Junior esthetisch en functioneel gezien de puurste is maar wel de spierballen van SENIOR nodig heeft om echt lekker te zijn. De bijna perfecte Giulia GT staat op deze pagina's afgebeeld, een GT Junior 'Modificato'. Monteer nog een sperdifferentieel om het feest compleet te maken!

Groet,

Marc Vorgers

Dit verhaal verscheen in Onschatbare Klassieker Magazine van Juni 2006 met een selectie van de getoonde foto's





Totale beoordeling
2

Auteur 
Oldtimer Alfa Romeo Giulia GT Junior
Alfa Romeo Giulia GT Junior
Trefwoorden  alfa bertone gt junior romeo


Prachtig puur front
Prachtig puur front

Alfa Romeo Giulia GT Junior
Alfa Romeo Giulia GT Junior

1600 Sprint Veloce motor
1600 Sprint Veloce motor

Geweldig dashboard
Geweldig dashboard

Alfa Romeo Giulia GT Junior
Alfa Romeo Giulia GT Junior

Mooie lijnen
Mooie lijnen

Alfa Romeo Giulia GT Junior
Alfa Romeo Giulia GT Junior

Strak kontje
Strak kontje

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven