Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Triumph TR6 & Me


Tien jaar geleden kocht ik mijn droomauto, de Triumph TR6. Lees mijn relaas over de verleiding, de restauratie en waarom ik er nog altijd weg van ben


Marc  |  Triumph TR6
Opgesteld op 27-11-2008  |  Wijziging op 15-09-2009 09:35


In mijn tienerjaren reed er een pastelgele cabriolet aan mij voorbij die ik nog nooit had gezien, stoer en met een enorm lange motorkap. Enige jaren later herhaalde het tafereel zich in de bossen ten noorden van Arnhem. Deze keer was het een rode en het motorgeluid zou ik nooit meer vergeten. Toen ik 31 was stak ik een zebrapad over, ik hoorde een auto op de motor afremmen met prachtige ploffen in het zescilinder uitlaatgeluid. Ik keek naar links en ontwaarde nummer drie; op de grille stond TR 6!

Zo'n auto moest ik hebben! Na enig zoeken vond ik mijn Triumph TR 6 in het jaar 1999. Een cremewitte met een bruin interieur. Ik heb de TR direct technisch helemaal laten reviseren om maximaal plezier van de auto te kunnen hebben. Daarbij werden verder gemonteerd: een overdrive, een snellere nokkenas, verstelbare Spax dempers, SU carburateurs, elektronische ontsteking, een RVS sportuitlaat, aluminium Alfin trommelremmen achter en een aluminium benzinetank. Het grote genieten kon beginnen! In 2001 besloot ik de carrosserie naar nieuwstaat te laten restaureren, vanaf de blanke plaat. Bij de restaurateur kon ik zelf meehelpen met de demontage en de opbouw. Prachtig was dat, je leert je auto dan van binnen en van buiten kennen. Alles werd gedaan, de spatborden, de vloer en delen van de achterzijde werden vernieuwd. Ook zijn de stoelen gerestaureerd en bekleed met nieuw verkrijgbare originele bekleding. Het zitvlak heb ik wat dieper laten 'trekken' voor meer zijdelingse steun en een lagere zit. Verder werd het onderstel sportiever gemaakt met een dikkere (1 inch) stabilisatorstang voor en zwarte polypropyleen bussen in de wielophanging en de stuurinrichting. De TR 6 was klaar en het was helemaal mijn auto geworden! De volgende stap was naar de rollenbank in Gorredijk waar de motor werd afgesteld, 126 DIN pk. bij 5250 toeren en 203 Nm. koppel bij 3500 toeren. Bij stevig rijden kom je niet onder de 1:7 en bij rustig toeren is 1:10 krap mogelijk.

De TR 6 is standaard al een uitstekend sturende klassieker maar veel te soft. Door de modificaties is het rijgedrag precies naar mijn smaak. Achter relatief zacht en voor hard. Door de dikkere stabilisatorstang blijft de auto vlak in bochten liggen en door de relatief zachte demping achter vreet de achterkant zich goed vast voor maximale grip. De zit is sportief, laag en met bijna gestrekte benen zit je vlak voor de achterwielen. Het sportstuur staat mooi vertikaal. De besturing is zeer communicatief en lekker direct, een van de allersterkste punten van de auto. Door het perfecte zicht over de motorkap kun je de TR6 uitstekend plaatsen en voel je je als een piloot in een gevechtsvliegtuig! De bediening van gaspedaal, remmen, koppeling en versnellingsbak kan worden omschreven als mechanisch, je voelt dat je een machine bedient. Werkelijk alles zit op de plek waar je het verwacht en de bediening sluit daar precies bij aan. Doordat de ergonomie zo goed is wordt de auto snel een verlengstuk van je lichaam, je wordt echt een met de TR 6.

De functionaliteit van de TR 6 is ook goed voor elkaar, de kofferbak en de ruimte achter de stoelen is ruim genoeg voor vakantie bagage. ...Hoewel ik nog een aparte kofferklep met rekje heb voor als er meer spullen (lees tent of damesgarderobe) meemoet. Bijzonder fijn is de soft top, die is rondom goed waterdicht, klappert nooit en de achterruit is uitritsbaar! Voor mij is de TR 6 nog altijd de ideale klassieke roadster, stoer van vorm en uitstraling, fantastisch rijdend en sturend. De kers op de taart is de heerlijk smeuige zescilinder lijnmotor met zowel binnen als buiten een geweldig motorgeluid!

Door de jaren heen werden er natuurlijk nog dingen aangepast. De originele wielen werden vervangen door Revolution velgen... en uiteindelijk kwamen er geweldige Panasport Racing wielen onder. Bij 10.000 mijl heb ik de tellers en meters laten reviseren en ijken. De originele zwarte bumper rozetten heb ik eind 2007 (eindelijk) verwijderd. Dit heb ik pas gedaan nadat ik een oplossing had om de voorkant weer 'compleet' te maken. Ik vond heel erg fraaie chroom Lucas verstralers die nu onder de voorbumper bevestigd zijn.

Ik heb met de TR6 tussen 2000 en 2008 ruim 50.000 kilometer gereden door grote delen van Europa en in Engeland. Op dit moment is de auto weg voor herstel van hagelschade... De carrosserie is al helemaal uitgedeukt en wordt volledig overgespoten....

Update 15.09.2009

Ik heb de TR 6 nu 10 jaar! In april was de TR6 weer 'hagel' NIEUW na herstel bij Piet Mozes Restauraties in Heerenveen. Ook werd er een nieuwe rembekrachtiger gemonteerd, differentieel lekkage verholpen en een grote beurt uitgevoerd. (inclusief nieuwe remblokken en alle ontstekingsdelen). Dit jaar geen vakantiereis met de TR gemaakt maar wel 2800 kilometer aan toertochten en avondritten in ons mooie land! 

Wordt vervolgd,

Groet,

Marc Vorgers





Totale beoordeling
3

Auteur 
Oldtimer Triumph TR6
Triumph TR6
Trefwoorden  tr6 triumph


Triumph TR6
Triumph TR6

Triumph TR6 dashboard
Triumph TR6 dashboard

Triumph TR6 motorruimte
Triumph TR6 motorruimte

Panasport Racing wiel
Panasport Racing wiel

Met kofferrek Engeland 2008
Met kofferrek Engeland 2008

Terugweg Frankrijk/Zwitserland 2007
Terugweg Frankrijk/Zwitserland 2007

Body restauratie 2001-2002
Body restauratie 2001-2002

Body restauratie 2001-2002
Body restauratie 2001-2002

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


TR6man  03-06-2012 11:43 - Tjonge, prachtig verhaal, en mooi hoe je de wagen naar jou maat hebt gemaakt, de TR6 blijft toch wel een echte drivers car, stoer, met een heerlijk geluid, maar ook heerlijk voor rustig toeren.