Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Toeren en Sicilie - een perfecte match


Voor het 3e achtereenvolgende jaar richting Sicilie. Met onze 190SL.


Flame  |  Mercedes-Benz W121 190SL
Opgesteld op 21-11-2008  |  Wijziging op 21-12-2008 18:14


10e Raid dell'Etna

Op zondag 23 september vertrokken wij voor het derde achtereenvolgende jaar richting Siciliƫ. MƩt onze 190 SL uit 1957 om deel te nemen aan de 10e Raid dell'Etna. Deze lustrumeditie werd van 30 september tot 6 oktober 2007 verreden onder het motto "Sole e mare di Sicilia".
Dat we een week eerder vertrokken had alles te maken met het feit dat we door vrienden uitgenodigd waren om een week eerder naar Siciliƫ te komen, om alvast in de stemming te komen. Dat was uiteraard niet tegen dovemansoren gezegd.

De zondag blijft de prettigste dag van de week om Duitsland te overbruggen. Met een kruissnelheid van zo'n 110 km/uur is dat goed te doen. Onze TomTom zorgt ervoor dat we niet alleen maar Autobahn rijden en de regelmatige pauzes houden het aangenaam. Wij hadden ons voorgenomen om deze keer de Sint Gottard pas te nemen in plaats van de tunnel. Het is dan wel aan te bevelen om dat bij daglicht te doen. Vandaar dat wij vĆ³Ć³r de Gottard een willekeurige afslag namen en bij Gasthaus Krone in het rustieke Sempach terecht kwamen, waar Omi Krone kennelijk nog steeds de scepter zwaait over de hele familie. Goed gegeten en geslapen.
Maandags omstreeks half elf in de ochtend stonden we op 2091 meter hoogte, op de San Gottardo. Hoewel we zondag de hele dag "open" hadden gereden, was het maandagmorgen toch wat frisjes op deze hoogte. Maar wel veel leuker dan de tunnel!

Na de afdaling ging het richting Genua, vanwaar we om 22.00 uur het ruime sop zouden kiezen met het schip "La Suprema" voor een minicruise van zo'n 20 uur. Mede dankzij de comfortabele hut kwamen we de volgende dag uitgerust aan in de haven van Palermo. Van daar een kleine 200 kilometer naar onze eerste bestemming: Falcone in de provincie Messina, aan de noordkust van Siciliƫ, pal aan de Thyrreense Zee.

Van woensdag tot zondag mocht de SL veilig uitrusten in een garage, terwijl wij afwisselend werden rondgereden in een ongeveer even oude Alfa Romeo 1900 Super, een bejaarde 4CV Charleston en een originele Fiat 500 Moretti voor de boodschappen. Lekker weer en uitstekende verzorging, wat wil een mens nog meer.

Zondagavond werden we om een uur of zes verwacht op de Piazza G. Verdi in het centrum van de Siciliaanse hoofdstad Palermo voor de start van de 10e Raid dell'Etna. Voorbereid op eventuele tegenslag gingen we bijtijds van huis om met de Mercedes 190 SL en de Alfa 1900 Super op tijd in Palermo te zijn. Aldus waren we op tijd voor een rondleiding in het schitterende Teatro Massimo, met aansluitend een buffet om de inwendige mens te versterken.

Voor de nacht reden de 83 deelnemers naar de haven. Overnachting aan boord van een cruiseschip, waarbij het laadruim van het schip diende als overdekte en bewaakte parkeerplaats. Onder de deelnemers 18 auto's van het merk met de ster, variƫrend van een 76-er 450 SL tot een prachtige 220 A cabrio uit 1952, eigendom van ƩƩn van de 8 Belgische deelnemers. Behalve uit Belgiƫ, en natuurlijk Italiƫ, kwamen de deelnemers uit Zwitserland, Frankrijk, Monaco, Spanje en Nederland. Het was geen verrassing dat de Italiaanse merken sterk waren vertegenwoordigd. Maar ook enkele Aston Martin's, waaronder een spartaanse racer (LM7), prachtige Jaguars en verschillende typen MG waren van de partij. Al met al dus een zeer gevarieerd gezelschap.

Op maandag werd gestart voor de eerste etappe (rallysysteem bol-pijl, net als alle volgende dagen) van Palermo naar het middeleeuwse Cefalo, waar de mogelijkheid werd geboden voor een stadswandeling onder begeleiding van een gids, winkelen en/of een bezoek aan het strand. De volgende etappe bracht ons vervolgens bij een schitterend resort in Pollina. Na een duik in zee was het tijd voor een uitgebreide lunch, met een overdadige keuze uit vis, vlees of vegetarisch. De etappe die ons over de eeuwenoude verbindingswegen richting het Hiltonhotel van Portorosa voerde, werd afgesloten met een aantal regelmatigheidsproeven.

Deze "prove chronometrate" zijn niet weg te denken uit de Italiaanse rittensport. De kunst is om een bepaald traject op de seconde nauwkeurig (dus met een voorgeschreven gemiddelde snelheid) af te leggen. De duur van de trajecten varieert van enkele seconden tot enkele tientallen minuten. De winnaar van dit spelletje over de hele week gaat naar huis met de eeuwige roem en een paar giga trofeeƫn.

Op dinsdag stonden twee hooggelegen bestemmingen op het programma. Het eeuwenoude Montalbano Elicona waar de tijd heeft stilgestaan, en Tindari met het heiligdom van de Zwarte Madonna. En opgravingen die ons terugvoeren naar de Griekse beschaving zo'n 400 jaar voor Chr.. Uiteraard met de nodige tong- en keelstrelende stops.  Opnieuw valt op hoe gastvrij we overal in de stadjes ontvangen worden. De burgemeester staat klaar met een ontvangstcomitĆ©; alle deelnemers krijgen een souvenir van de stad uitgereikt; het centrum wordt ontruimd om plaats te maken voor het blikken erfgoed. Je wordt als een vorst toegejuicht en binnengehaald.

Woensdag staat het wereldberoemde Taormina op het programma. Ook hier mogen we met de klassiekers en oldtimers door het voetgangerscentrum rijden, bewonderd en uitbundig gefotografeerd door de horden toeristen. Eigenlijk is er maar net ruimte voor iedereen in de krappe straatjes. Nadat we deze "Perla del Mediterraneo" achter ons hebben gelaten, voert de route ons naar een volgende plek aan zee, waar wordt gezwommen en, jawel gegeten.
Het wegens sponsorbelangen verplichte bezoek aan een overdekt winkelcentrum wordt gecombineerd met een tijdproef op het parkeerterrein. De regelmatigheids-proef wordt deze keer in slalom afgewerkt.

De historische plaats Caltagirone waar we donderdags te gast zijn, is het centrum van de regio die bekend is om zijn keramiek. Facultatief is een rondleiding door de stad onder leiding van een (meertalige) gids. Hoogtepunt is het beklimmen van de 142 treden van de trappen van Santa Maria del Monte, geheel afgewerkt met mozaĆÆk. Na de afdaling poseren we op de trap met de groep Carabinieri en Polizia die ons gedurende de hele week begeleid.

De lunch wordt vervolgens genuttigd op het, in een toeristisch paradijs omgetoverde, landgoed van baronesse Giovanna Modica Notarbartolo in Lentini.
Bij terugkeer in het hotel zorgt een duik in de Thyrreense Zee voor een welkome afkoeling. En dat in oktober!

Het bezoek op vrijdagmorgen aan de Etna, waar deze rit zijn naam aan ontleend, is natuurlijk het hoogtepunt van deze week. Het gebied van de Etna is gigantisch groot en er zijn vele wegen die naar de diverse parkeerplaatsen halverwege de vulkanische berg leiden. Wij gaan deze keer met de auto naar het  1800 meter hoog gelegen 'Rifugio Sapienza'.
Vandaar gaat het met een kabelbaan verder omhoog. Tenslotte brengt een soort van troepentransport truck ons naar het eindpunt: Ć©Ć©n van de toppen op zo'n 2850 meter hoogte! Een onvoorstelbare bruin-zwarte wereld waar de temperatuur van de grond waarop je loopt plaatselijk 50Ā°C is. Letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van deze rit.

Na de lunch in "Villa Paradiso dell'Etna gaat ieder voor die middag zijns weegs. 's Avonds staan het galadiner en de formele afsluiting van de Raid dell'Etna op het programma.

Zaterdags zijn we te gast in het (normaalgesproken autovrije) centrum van Catania. De belangstelling van het publiek is weer groot. De deelnemers worden in de gelegenheid gesteld om de diverse historische gebouwen te bezichtigen. De lunch wordt geserveerd in het voormalig Benedictijner klooster dat thans in gebruik is bij de faculteit der Letteren van de universiteit van Catania. Alvorens ons op de terugweg te begeven naar de haven van Palermo rest ons nog de prijsuitreiking van de regelmatigheidsproeven. Wij eindigen als 4e in onze klasse en als 19e overall, dus nog even blijven oefenen.
De allerlaatste etappe vindt plaats in konvooi en onder escorte. Zodoende komt een ieder veilig en wel in de haven waar we afscheid nemen van de organisatie en de begeleiders.
De zondag aan boord is een beetje winderig, maar wel zonnig. Prima om terug te mijmeren naar de ervaringen van de afgelopen week. En te dromen over de volgende rit op Siciliƫ en daar hoeven we deze keer geen jaar op te wachten!





Totale beoordeling
7

Auteur 
Oldtimer Mercedes-Benz W121 190SL
Mercedes-Benz W121 190SL
Trefwoorden  mercedes sicilie tourrally zee zon


Boven op de Gotthard
Boven op de Gotthard

Panorama bij Pollina
Panorama bij Pollina

Onderweg naar Tindari
Onderweg naar Tindari

De groep op het plein in Montalbano
De groep op het plein in Montalbano

Weg naar de top van de Etna
Weg naar de top van de Etna

Bovenop de Etna
Bovenop de Etna

Geparkeerde deelnemers
Geparkeerde deelnemers

Uitzicht van Falcone richt. Tindari
Uitzicht van Falcone richt. Tindari

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven