Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Opbouw van een gestrand restauratieprojekt


Hoe ik de auto verkeeg, wat ik er aan heb gedaan en waarom hij weer wegging


Robert Straatman  |  Volvo 142
Opgesteld op 16-11-2008  |  Wijziging op 16-11-2008 00:00


Deze 142 ruilde ik voor een aantal goede motorblokken met een beetje bijbetaling. De restauratie was ergens gestaakt, maar het smerigste werk was al gedaan: laswerk en spuiten. Eigenlijk was het dus alleen een kwestie van opbouwen! Minpuntje: de papieren en kentekenplaten ontbraken...ik wist dus niets eens wat het kenteken was....

Toch maar begonnen (uiteindelijk) met het eerst elektrisch in orde maken. Veel stekkertjes en bedrading was kapot of beschadigd. Daarna alle remmen (slangen, klauwen, blokken, schijven enz.) vervangen. Door het lange stilstaan was alles vast gaan zitten. Daar zou bij de keuring zeker naar gekeken worden...

Verder moest het hele interieur in orde gemaakt worden, alle strips en bumpers aan de buitenkant, en een heleboel kleine details enz. enz. Dit kostte bergen met tijd, dus iedere keer maar iets er aan gedaan, maar uiteindelijk was ik dan toe aan het poetsen (door alle jaren stilstaan in een loods was de nieuwe lak helemaal verweerd). Maar na de poetsbeurt was het echt een mooie auto met een aparte kleur (heel licht blauw > volgens Volvo was het ijsblauw dus daar houden we het dan maar op).

En voor de keuring wilde ik de LPG installatie op zijn plaats hebben zitten. Dus een compleet systeem ingebouwd en een keurings afspraak geboekt!

De dag voor de keuring om een kenteken te krijgen was aangebroken. Eerder via een regionale automobielclub met een RDW medewerker in contact gekomen die er wel voor zou zorgen dat ik ook zonder papieren een kenteken zou krijgen. Er wordt dan mbv. het chassisnummer gezocht in een bestand of de auto ooit ergens geregistreerd, gestolen, gesloopt of wat dan ook was.

Tijdens de keuring kwam de betreffende medewerker met het goede nieuws aan dat er een bijbehorend Nederlands kenteken was in het bestand! Omdat de auto in 1984 vanuit Belgie naar Nederland is gekomen was het helaas een kenteken uit 1984. Maar in ieder geval een auto die bekend was!

Dus zonder problemen de APK en LPG keuring doorstaan en het oude kenteken teruggekregen.

Daarna nog een paar maanden in de auto rondgereden, maar toen kwam er een mooie gele 142 op de proppen! Tijd om deze dus te verkopen...omdat ik er zoveel aan had gedaan en in had rondgereden was ik er zeker van dat dit een goede auto was. Binnen niet te veel tijd was de auto verkocht. De nieuwe eigenaar is daarna nog een keer teruggeweest omdat de motor niet zo goed meer liep. Omdat hij echt veel reed met de auto waren de kleppen binnen korte tijd veel ingeslagen in de kop (was een niet voor LPG aangepaste kop) waardoor stationair maar 2 of 3 cilinders meededen...bij verkoop had ik hem op de hoogte gesteld van de conditie van de kop dus gelukkig was er geen probleem. Na reparatie (vervangen van de kop) liep de motor weer als nieuw liet hij later weten!

Ergens begin 2008 zag ik de auto voorbij komen op marktplaats. Ik neem aan dat hij weer een nieuwe eigenaar heeft gevonden. Misschien iemand die actief is op Carrelation.nl?





Totale beoordeling
2

Auteur 
Oldtimer Volvo 142
Volvo 142
Trefwoorden  kenteken lpg keuring


Hij stond er maar troosteloos bij..
Hij stond er maar troosteloos bij..

Volvo 142
Volvo 142

Achter de zespitter naar de RDW
Achter de zespitter naar de RDW

Verkoopklaar...
Verkoopklaar...

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven