Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Hoe ik aan de auto kwam (en er vanaf kwam....)


Een korte beschrijving van hoe ik de auto kreeg, wat ik aan heb gedaan en waarom ik de auto eigenlijk weer snel verkocht.


Robert Straatman  |  Volvo 164
Opgesteld op 16-11-2008  |  Wijziging op 16-11-2008 00:00


Deze Volvo 164 uit 1970 kreeg ik van een jongen die van deze auto toch maar overgestapt was naar een 145. Praktisch, stevig en betrouwbaar. Vooral door komst van een kind en gebrek aan sleutelruimte was hij genoodzaakt de 164 weg te doen, hoe dan ook.

Er mankeerde dus ook wel het nodige aan op de dag dat ik hem op mijn naam schreef…kapotte voorruit met veel roestschade, motor deed vervelend op LPG en liep niet op benzine (lekkende carbs), gillende versnellingsbak, verkeerde achteras en een heleboel detailfoutjes.

Dus maar aan de gang gegaan om alles in orde te krijgen. Versnellingsbak gewisseld (meteen een overdrivebak), en direkt de koppeling en vliegwiel vervangen (had ik nog nieuw liggen). Een wereld van verschil! Later bleek dat de bak ook niet helemaal fris was dus nog een keer moeten demonteren, en de overdrive van de ene naar de andere bak overgebouwd.

Daarbij een andere achteras gemonteerd (er zat een as van een 140 met relatief korte eindoverbrenging onder) naar een 164 automaat as. Dit is de langste overbrenging die Volvo heft gehad voor de 140/160 serie, dit betekent dus belachelijk lag toerental. Wel zo comfortabel en zuinig. Die 6-in-lijn zorgt er toch wel voor dat hij doet wat jij wil!

Voorruit vervangen (was gescheurd ), en meteen de roest aangepakt. Helaas is het resultaat uiterlijk niet super geworden, maar geen roest en lekkage meer en daar ging het bij deze auto even om. Sierlijst was met alle klemmen goed vast te zetten dus zo erg was de schade ook weer niet.

Verder werkte ik destijds bij het LPG en airco inbouwstation Agatech in Eck en Wiel. Alle LPG problemen waren dus geen problemen meer en onderdeelvoorziening zat ook wel snor. Verdamper vervangen, mengstukken aangepast, afgesteld en alles ded het weer zoals het moest. Daarbij deed de auto het niet op benzine, omdat de carbs zo erg lekten dat de motor te weinig brandstof kreeg! Deze dus uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe pakkingen en naalden, daarna deed alles het weer.

Ook bij de APK kwamen wat kleine zaken aan het licht die vervangen of verholpen moesten worden. Gelukkig geen grote dingen meer! Vlak na de APK keuring kocht ik een andere Volvo in Zweden (en daarna nog een…) dus ik moest wat wegdoen. Deze auto was nu in orde dus kon ik zonder blikken of blozen verkopen. De nieuwe eigenaar kende ik al een aantal jaar ivm. onderhoud aan zijn 144. De reden dat hij op een nieuwe auto uit was, was dat er een bestelbus met 80 km/u bij hem achterin reed toen hij voor het stoplicht stond te wachten. De 144 was dus een meter korter…maar hij stapte zonder problemen uit, terwijl de bestuurder van de bus en de bestuurster van auto voor hem (die hij op zijn beurt weer aantikte) finaal in elkaar zaten en wel met problemen naar het ziekenhuis moesten! Zo zie je maar weer: er gaat niets boven zo'n oude tank!

Met veel plezier een aantal maanden aan gesleuteld en in gereden.





Totale beoordeling
2

Auteur 
Oldtimer Volvo 164
Volvo 164
Trefwoorden  aankoop verkoop sleutelen aanrijding


Volvo 164
Volvo 164

4 bak M400 vs. 4 bak met OD M410
4 bak M400 vs. 4 bak met OD M410

Met een broertje op de foto
Met een broertje op de foto

Dag van verkoop
Dag van verkoop

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven


Robert Straatman  26-11-2011 19:14 - Ik had onder deze 164 ook een automaat gemonteerd, het was van oorsprong een 4-handbak met geloof ik een 3,73 of een 3,91 as. Deze had een knutselaar ooit vervangen voor een 140 as met 4,10 overbrenging. Een automaat as heeft 3,31 en functioneerd perfect met een OD. Ik geloof dat deze auto bij 100 km/u rond de 2000 toeren draaide. Prima voor deze motor met redelijk wat koppel!
noobaddieizpurv  26-11-2011 10:42 - Robert, Ik heb ook zo'n 164. Ik ben nu bezig met een achteras van een 240. Overbrenging 3,58 : 1. Wat is de overbrenging van een 164 automaatas? Ik kan namelijk nergens iets vinden over de standaard gemonteerde assen. Ik zoek al een hele tijd naar een betaalbare oplossing om het toerental naar beneden te krijgen. Helaas is een overdrive crimineel duur.