Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Korte as


Inkorten wat is nou eigenlijk de lengte


Michiel van de Pas  |  Volvo Amazon P133941
Opgesteld op 04-11-2008  |  Wijziging op 04-11-2008 00:00


Met twee overdrives op de plank van het type D. Is het toch wel handig er eens werk van te maken.

Tja, Wordt het voor 150 euro naar NorDrive of doen we het zelf. Okee bij NorDrive geven ze aan dat de kruiskoppeling vervangen wordt en dat de as wordt geballanceerd.

Ik ging toch voor eht zelf doen. Op mijn werk heb ik een Tig mogelijkheid. Dit geeft een mooie en stevige verbinding. Ook heb ik een adres om assen uit te balanceren. Dit kost ongeveer 15 euro per as. Dus voor de gehele as is dat 30 euro. De kruiskoppelingen zijn ongeveer 32 euro, dus voor drie is dat 96 euro. Bij elkaar dus een kleine 120 euro. De trots het zelf te hebben gedaan. Kompleter en beter, dus daar ging ik aan de gang.

Dit is de korte uitleg die ik vond op de site van de v44:

lengte M40 met grote flens: 33.08cm-2.30cm (flens van voorste cardan as is over afstand 2.30cm verzonken in grote flens) =30.78cm
lengte M41+OD D-type (van voorst vlak tot vlak van flens): 59.11cm
dit maakt een verschil van 59.11-30.78=28.33cm, maw. dit is de lengte waarmee de cardan as vooraan moet ingekort worden.
lengte M40 met kleine flens: 31.11cm (met foutmarge van +-0.02cm omwille van plaatje moeten spannen tegen kleine flens, om recht te kn meten); het verschil is hier: 59.11-31.11=28.00cm. 

lengte cardan as achter: 93.76cm
lengte cardan as vooraan voor M40: 76.65cm
lengte ingekorte cardan as vooraan voor M41+OD D-type: 48.35cm
Hieruit berekent men dat er een verschil is tussen beide cardan assen van 28.30cm, wat dus goed overeenstemt met bovengenoemde, correcte, methode van berekening van inkorting (resp. 28.33 en 28.00cm). Dit geeft dus een extra zekerheid/controle van de juistheid van de lengte waarmee de as moet ingekort worden.

Zoals eerder gemeld is inkorting met enkele milimeter meer (maar ook niet veel meer) als nodig, geen ramp omwille van de schuifkoppeling tussen voorste en achterste deel van de cardan as (die dus wel absoluut nodig is omdat de motor allerlei soorten bewegingen maakt, dus ook in de lengte richting); ik denk wel dat ook best vermeden wordt dat de inkorting te veel minder is dan het lengte verschil van beide versn.bakken, er moet wat speling blijven.





Totale beoordeling
1

Auteur 
Oldtimer Volvo Amazon P133941
Volvo Amazon P133941
Trefwoorden  inkorten as overdrive


Na markeren zagen
Na markeren zagen

De 28cm er tussenuit zagen
De 28cm er tussenuit zagen

Rondom lassen
Rondom lassen

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven