Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Is het motorblok kapot?


In 2007 dacht ik dat we deze auto moesten afschrijven of dat we moesten investeren in een nieuw motorblok à 1800 euro. Wat was het geval..


Erik  |  Volvo 142
Opgesteld op 18-02-2008  |  Wijziging op 16-10-2009 13:35


We waren op familiebezoek geweest in Frankrijk en reden op de autosnelweg nabij Gent (Belgiƫ). De motor gaf de afgelopen dagen al een zacht tikkend geluid tijdens het normale rijden. Mijn aanname was dat mogelijk een kleppenstelactie dit geluid zou kunnen verminderen. Plots werd het tikken heftiger en na enige momenten gaf de motor zelfs een klappend geluid! Ontkoppelen en direct laten uitrollen op de vluchtstrook. Ik had geen idee wat er aan de hand was, maar het geluid maakte dat ik het gevoel had dat de motor aan het vastlopen was.

Na circa een uur stond er een servicemonteur bij de auto. Voor een diagnose was het noodzakelijk om nog even de motor te laten draaien. Enkele seconden was voor de man genoeg om tot de conclusie te komen dat we niet naar huis konden rijden. Eerste indrukken van de man: kapotte zuigerstang, een kapotte krukas of een defecte oliepomp. Alle drie ernstig genoeg om groots met het motorblok aan de slag te gaan. De 3,5-uur durende rit naar huis met de servicevrachtwagen gaf geen andere inzichten dan serieuze motorblokproblemen.

Toch wilde ik meer zekerheid voordat ik de auto liet maken door mijn garage. De volgende ochtend heb ik twee Volvo-specialisten gebeld. Kort het verhaal uitgelegd. ƉƩn zat meer in het scenario van fundamentele problemen. De andere kwam met een zeer positief verhaal: in 9 van 10 gevallen is dit slechts een kapot distributietandwiel. Op basis van mijn beperkte auto-ervaringen maakte ik op dat een kapotte distributie gelijk stond aan kleppendestructie en vastlopen. Maar de man schetste het positiever: de afstand tussen zuiger en kleppen bij het Volvo-motorblok is ruim genoeg dat de zuiger niet de kleppen kan raken bij distributieproblemen. 'Echt?' was mijn reactie. Met een nieuwe tandwielset en montage van een klein uurtje kon alles weer netjes draaien, was zijn betoog. En inderdaad: een tandwiel was versleten (zie foto). Na vervanging liep het motortje weer als een zonnetje. En ik was natuurlijk weer een weetje verder: er kan slechts een distributietandwielset nodig om een distributieprobleem op te lossen!





Totale beoordeling
6

Auteur 
Oldtimer Volvo 142
Volvo 142
Trefwoorden  anwb belgie motorblok pechdienst volvo


Distributietandwiel
Distributietandwiel

Belgische sleepdienst in actie
Belgische sleepdienst in actie

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven