Statistiek

1702leden
2144oldtimers
507autoverhalen
27groepen



Vakantie probleemloos overleeft.


Nouja, bijna. Kleine dingen blijf je natuurlijk houden.


Michiel van de Pas  |  Volvo Amazon P133941
Opgesteld op 18-08-2008  |  Wijziging op 18-08-2008 00:00


En daar gingen we dan. Na een maand de auto te hebben en er alles aan gedaan te hebben om de auto in orde te krijgen. Laswerk, motor, aandrijving, keuring. We kunnen...

Tja na al dat auto geklus, had ik nog even samen met mijn vriendin een alpen kreuzer (vouwwagen) gekocht. Nog even Electriciteit ingebouwd met 220V en via omvormer een 12V. Zo konden we dus op de camping gewoon een lekker koel biertje / wijntje nuttigen en kon er ook het nodige opgeladen worden. We hadden wel zin om te camperen, maar een beetje luxe mag wel. Niet kruipend door het ongedierte in de warmte je in je kleding worstelen, maar gewoon kunnen staan. En ook niet zo stijf als een hark uit bed rollen vanwege het vocht dat optrekt 's nachts, omdat je te de grond slaapt door het leeg gelopen luchtbed. Nee, gewoon van de grond. Twee twee persoons bedden, een flinke voortent met drie pits gastoestel. Prima voor z'n tweeen.

Na een goede tip van "ons pa", reden we naar Martelange. Niet naar Luxemburg city, maar Martelange dus. Je gaat eigenlijk dezelfde weg maar gaat er bij Bastogne af. Je rijd een stuk binnendoor, snijd daardoor wat km af en je komt in een dorp vol tankstations net over de grens van Luxemburg. Ideaal.  Ć¢ā€šĀ¬ 1,24 voor een litertje. Geweldig. Geen wachtrijen, ideaal...

Hup, verder naar frankrijk. De bedoeling was op tijd te vertrekken en dus ook aardig landinwaards te komen. Maarja, als je met vrouwen gaat (sorry hoor), haal je vroeg nooit. Dat deden we dus ook niet, maar dat maakte mij niet uit. Het is vakantie en we gingen op gok waar we uit zouden komen. Mijn vriendin durfde nog niet echt met onbekende auto en aanhanger te rijden. En ik vond het prima weer eens achter een klassiek stuur te mogen zitten. Het maakte dus eigenlijk niet uit waar naar toe, waar we uit zouden komen, als ik maar lekker kun tuffen.

In frankrijk kregen we de eerste forse buien over ons heen. Helaas had de vouwwagen me toch te veel tijd gekost en had ik de allerlaatste dingen die ik wilde doen aan de auto niet meer gedaan. Waaronder de buisjes van het hollandia schuifdak. Ook de eerste nacht was niet geheel droog. Een van de twee helften was niet goed genoeg behandeld van de tent. Maar we hebben twee twee persoonsbedden, dus de kant was makkelijk gekozen. Gelukkig de rest van de vakantie helemaal water dicht gekregen en droog kunnen slapen.

De volgende dag naar Besancon. De reis verliep prima. en het verbruik ook. 1:9 met aanhanger. Niet slecht, voor zo'n oud beestje.

In Rioz aangekomen is mijn vriendin het op een lezen gaan zetten. En tja, ik heb me niet in kunnen houden. Heb nog het e.a. aan de volvo gedaan. Ik heb um in de was gezet, stoelzitting- en rugleuning- vulling vernieuwd (had ik mee genomen, had ik dus ook voor de vakantie willen doen), en uiteraard de buisjes van het dak. Kortom we konden op locatie helemaal lekker toeren.

Het verbruik werd alleen maar beter tussen en 1:11 en 1:12. Mooi. Tijdens zo'n rondritje in de omgeving stop ik toch in 1 keer. Mijn vriendin, dacht, wat is't? Doet tie ut niet meer met een zorgelijke blik naar mij? Vroeg ze nadat ik de auto uitgezet in de berm gezet had. Ik zei: kijk eens rechts! Gelijk begon ze te lachen. Alleen maar auto en nog meer auto's. Een sloop van auto's uit de jaren 30 tot de jaren 70. Super mooi. Van de nodige franse tot een paar engelse. En tot mijn verbazing ook nog een duitse in een redelijke staat. Een BMW 502 (vermoedelijk tussen 1953 en 1955). Tja, ik herken die auto uit duizenden. Bij ons thuis hebben ze namelijk een 501a. Dus ik wist vanwege de grome strip doorlopend over motorkap en de twee extra lichten in voorscherm dat het een 502 moest zijn (de iets latere grote broer met een V8 ipv een lijn 6 van de 501). UIteraard het adres genoteerd en foto's gemaakt. Mijn broer zoekt namelijk voor zijn DS een voorbank, en die zijn niet in nederland geleverd. Voornamelijk in Frankrijk zelf. Ook zijn zijn deuren niet helemaal perfect meer.

Ohja, dat heb ik ook nog even in een weekje gedaan voor de vakantie komplete linker zijde gelast en de hydrolische leidingen van voor naar achter en achter vervangen en afgesteld bij mijn broer. Tjongejonge, waar begin je aan met die franse auto's. Wel een super mooie techniek. Mijn broer was achter af ook heel blij dat ik door 1 van de hydrolische leidingen doorsleep. Achter was het zo ver weggerot dat hier niet lang had geduurd of hij was kapot gegaan onderweg. Toch een veilig idee dat dat allemaal weer goed zit bij hem. Dus DS/ID rijders. Neem de moeite 1 keer op aan de linker zijde het achter spatbord af te nemen (is toch maar 1 boutje) en onder  de beschermpaat tegen de C-stijl een blik te werpen. Mochten de bochtjes verroest zijn en met de vingers in te knijpen zijn, is de wand te dun voor 130-160bar. Cipars heeft hele setjes en losse bochtjes leverbaar, dus goed te doen. Ook ff kijken naar de hoogte regelaar (is niets anders dan een busje tegen het schutbord; als je dan toch die stofplaat er even af hebt).

Maargoed, mochten mijn projectjes dus verder af komen, ga ik toch eens in het buitenland een nieuw projectje starten. Wellicht frankrijk, maar waarschijnlijk wordt het meer iets scandinavisch. Een echt oude volvo ofzo. Een PV36 of PV51 lijkt me nog wel eens heel leuk. Maargoed de amazon de p1800 en de 164 kunnen er voorlopig ook mee door.

De terugweg verliep eigenlijk, in het begin, redelijk vlekkeloos. Alleen is de vlotter in de carburateur los gekomen. Tja, dat verwacht je niet. Toch had ik het snel gevonden toen ik de motorkap opendeed, nadat de motor was uitgevallen en het heel erg naar benzine rook. Zeker nadat ik het luchtfilter eruit haalde het daar helemaal blank stond, wist ik dat de spoeier in het vlotterhuis dus niet meer dicht ging. Nadat ik de carburateur eraf gehaald had en de vlotterbehuizing eraf gehaald had viel de vlotter zelf me al tegemoed. Nu bleek dus dat het brugje die het asje vast hield van de vlotter niet meer vast zat. Een zwak van de stromberg. Waarschijnlijk in het verleden iemand iets te ruw de sproeier vervangen, want dat ding bleek met hobbylijm ofzo vast gezet te zijn geweest. Lijm??? met benzine... Wie bedenkt dat. Maarja hoe zet je het dan vast. Normaal zit dat gepopt. Niet zomaar even te fixen dus. Nu had ik toevallig nog een carburateur bij me (tja ik was voorbereid), maar dan moest ik wel het nieuwe membraam en waarschijnlijk ook de sproeier overzetten (deze carberateur was namelijk van een B18 afgekomen). De B18 heeft volgens mij een 1.50 sproeier en de B20 een 1.75 voor enkele carburateur. Ik ga eens kijken bij die andere carburateur naar de sproeier voor ik me verder in de nesten werk. Wat blijkt, ik had gelijk qua sproeier, maar ook hier was de vlotter los. Balen. Neem je toch noodonderdeeltjes mee. Nog niet goed. Toch maar de eerste carburateur, waar ikzelf ook de olie en het membraam van gedaan had (was dus goed) en schoon was enzo, proberen te maken. Metalen beugeltje op aluminium. Ik had een batterijen soldeerboutje van Weller, maar dat gaat niet werken, dat is goed voor de achterlichten, maar meer ook niet. Nu had ik ook nog een epoxy staafje bij me. Soort kneed metaal. Binnen 30min. kei hard. Hum, dat leek me wel wat. Enzo, ook maar gedaan. Beugeltje schoon gemaak (van lijm), over zijn orginele rondjes gezet (voor zover deze er zaten) en rondom ingekneed in epoxy. vlotter erop geklikt en vleugeltje een beetje verbogen zodat de vlotter de sproeier dicht duwt bij een vlotterstand net iets onder horizontaal. Toen alles weer in elkaar gezet. Gaat wel een 30min overheen, dacht ik, dus de al harder wordende epoxy zal wel uitgehard zijn wanneer ik start. En jahoor. Perfect. Ruim 700 km verder mee gereden zonder problemen. Koste bij elkaar een uur, maar zonder verdere problemen in Antwerpen aangekomen.

Echt goed die TomTom. Voor ik op vakantie ging had ik TomTom op mijn mobiel gezet N95. Met sigarettenaanstekker werk dat echt perfect. En de camping dus nog even snel kunnen reserveren ondanks het kleine oponthoud, hadden we dus prima plek.

Tja, en toen weer naar Breda, naar huis. Dat was dus maar een kort stukje. Inmiddels maandag, dus helaas weer aan de gang. Wachten tot een volgende rit. Wellicht is er binnenkort nog een najaarsrit op een zondag ofzo. Kunnen we er weer een leuk dagje van maken. Het eerste wat we waarschijnlijk gaan doen is de beurs in Utrecht. Vanuit breda ook een leuk tochtje.





Totale beoordeling
4

Auteur 
Oldtimer Volvo Amazon P133941
Volvo Amazon P133941
Trefwoorden  afstellen lekkage van hollandiadak carburateur


Frankrijk gehaald
Frankrijk gehaald

1ste camping
1ste camping

De 77777 km op de teller.
De 77777 km op de teller.

De 2de camping. De kluscamping
De 2de camping. De kluscamping

De vreemde eend.. BMW 502
De vreemde eend.. BMW 502

Nog echt een aardig exemplaar
Nog echt een aardig exemplaar

Op naar Antwerpen
Op naar Antwerpen

Tja de laatste camping. Antwerpen.
Tja de laatste camping. Antwerpen.

Reacties

Na inloggen kun je als lid een reactie geven